dinsdag 8 maart 2011

klosjebreien

Mijn dochter heeft bij tijd en wijle een leuke verslaving: punniken. Als kind kreeg je vroeger een garenklosje waar je vader 4 spijkers in had geslagen en dan leerde je moeder of oma je hoe je er met wol een lange sliert breisel uit kon laten komen. Tegenwoordig zijn er bijna geen houten garenklosjes meer, maar er zijn wel heel veel soorten punnikklosjes op de markt en niet aleen met slechts 4 'spijkers'. Men punnikt nu ook met andere materialen als wol en zo kunnen er allerlei leuke sieraden mee worden gefrutseld.
Dochter houdt het graag bij wol en ze heeft er een aardige snelheid in verworven.  Honderden meters heeft zij al bij elkaar gepunnikt. Aan mij de eer om met het resultaat iets te doen.
Zo heb ik al een groot kussen met vele meters punnikkoord bekleed en ben ik zondag, op onze maandelijkse knutselfrutseldag begonnen met de theemuts. Eindelijk, want dat zal al een tijd in de planning. Het wordt mooi vind ik. Ook lag er nog een gevilte lap van mijzelf van 10 jaar terug en daar ga ik nu een kussen van maken met een stuk punnikwerk van dochter er overheen gedrapeerd(en vastgenaaid).
Als het klaar is zal ik een foto maken. Het is geen Kunst hoor, maar nijverheid. Oh, ik ben zo nijver(bij tijd en wijle) :)
Van het kussen kan ik een foto laten zien, die is al jaren in gebruik, ik zit er vaak op met mijn rug tegen de verwarming aan en een van onze poezen(Vlammetje, die 18 jaar is geworden) lag er heel veel op te slapen. Dochter breit ook op heel dikke pennen een kleedje van gepunnikt koord. Jullie zien; het is hier een heus punnikfabriekje :)

13 opmerkingen:

  1. Margreet wat mooien die kleuren passen ook zo mooi bij elkaar.Ik zal mijn broer eens vragen om een mooi punnikklosje voor mijn beide kleindochters te maken.Dat punnikkatje vind ik echt een leuk beestje zeg.Vroeger heb ik ook wel eens gepunnikt.Ik heb vroeger van allerlei gekleurde panty`s eens een douchekleed gehaakt.Die was ook snel droog als het eventjes wat nat was geworden.Is dat grote kleed ook allemaal opgenaaid punnikwerk? dat lijkt me meer monnikkenwerk eigenlijk.Zoveel naaiwerkpeohhh maar wel erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi he, die kat, die hebben we zelf -nog- niet.
    Leuk zo'n voddenkleed, had je zoveel kapotte panty's ;))
    Op de een na laatste foto is een groot kussen die ik rondom met punnikwerk heb opgenaaid en onderaan is een breiwerk van myrthe op dikke pennen, ze breit daar met haar zelfgepunnikte koord een slaapkamerkleedje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke kat ja, ik heb vroeger ook gepunnikt. Onze jongere broer deed het ook als ik het me goed herinner.
    We hadden een klosje in de vorm van een paddenstoel, met een rood dakje met witte stippen.
    Wat we met de koorden deden weet ik niet meer, als koord gebruiken?

    Ik ben benieuwd naar je theemuts en het kussen.
    Je grote kussen leek wel een bed op de foto. :-)
    Goed idee om een kleedje te breien, er gaat heel wat wol doorheen bij jullie.

    Willie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook wel gepunnikt maar we deden weinig met die koordjes, het was ook meestal maar een kort stukje denk ik, geen honderden meters :)
    Ik lig ook weleens op dat kussen voor de verwarming, wel helemaal opgekruld dan en met een kussentje extra erbij.
    We hebben al van veel mensen resten wol gekregen.
    Myrthe was eerst van plan een record te vestigen, maar toen we zochten in het Guines Book bleek er een man te zijn geweest die aleens 15 km! had gepunnikt. Toen heb ik het haar maar uit het hoofd gepraat. Dat moet je niet willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit roept allerlei nostalgische gevoelens op. Erg leuk Margreet. En zo mooi ook. Ik zou er nooit op zijn gekomen dat je er zulke mooie dingen van kunt maken.

    welterusten ;-0 het is al heeel laat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je niet zo'n enorme voorraad hebt ga he daar ook niet over nadenken he Elly. Ik vond dat er wel iets mee gedaan moest worden en zo kwam ik hier op. Ik was eerst begonnen aan een rond kleed, opgenaaid op een deken, ik was al een heel eind maar het ging steeds boller staan, dus alles er maar weer af.
    Ik lag al op één oor hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Natuurlijk vind ik dat punnikklosje leuk! ;-)
    Wat een werk Margreet! Maar de resultaten mogen er zijn. Dat kussen lijkt wel op zo'n Indiaanse deken. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je zou d'r bijna van gaan punniken he Truus ;)
    Ik vind het zelf wel wat Mexicaans lijken. Het is idd wel even wat werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dan lijkt het op een Mexicaanse Indianendeken. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha ja, ik dacht dat jij het over India had, nu zie ik dat je het over indianen hebt :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het word indanen word niet meer gebruikt het is nu first nation people

      Verwijderen
  11. hoe knoop je die punnik slierten dan aan elkaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou, dit waren zulke lange slierten, van een paar honderd meter dus :) Maar je kunt ze ook wel aan elkaar naaien met dezelfde kleur naaigaren.

    BeantwoordenVerwijderen