zondag 18 september 2011

verrASSENde kunst

Dit weekend is was alweer voor de 5e keer Kunst aan de Vaart in Assen. Dochter en ik gingen er voor het eerst naartoe en dat is ons goed bevallen. Aan de Vaart staan mooie panden en in een aantal daarvan(van bedrijven maar ook van particulieren) was Kunst opgesteld, maar ook in de tuinen en die bleken vaak veel dieper dan verwacht. We hebben niet alles kunnen bekijken omdat we laat begonnen en om 5 uur was het afgelopen.

Diederik Storms maakt beelden van  o.a hout en plexiglas, heel bijzonder vonden wij.
Storms: "Vooral de natuur stelt mij de vraag naar wat er achter al het leven onzichtbaar aanwezig is. Mijn beelden vormen daarom vaak fragmenten uit de oude natuur, zoals boomstammen, versteend hout en verwaaide oude bomen. Het harde materiaal, het koude staal en het verweerde hout vormen tegenstellingen tot het lichte heldere plexiglas. De helderheid van het materiaal vormt een letterlijke doorkijk naar dat wat ook zou kunnen zijn, een suggestie van een andere verstilde werkelijkheid. Het licht speelt daarbij een belangrijke rol. De verschillende lichtintensiteiten in het plexiglas zorgen steeds voor een andere kijk op het zichtbare beeld. Ze leggen als het ware iets bloot van het essentiële erachter"

~Het wezenlijke is voor het oog onzichtbaar~
*
Yvonne Casander maakt o.a. heel mooie objecten van...
brillenglazen!
Letterlijk en figuurlijk schitterend(als de zon schijnt)


*
Joke Blaauw maakt erg leuke en inspirerende weefwerken.
Ze is geinspireerd door de natuur; een boomstronk met daarop mos bv...
Misschien iets om met de knutselclub op voort te bor..eh weven.. :)
*
 Onderstaand werk(alegrias) van Anja Knoopers vond ik ook erg mooi

Nou ja, het is maar een kleine selectie van al het zeer afwisselende moois dat we te zien kregen.
We brachten ook nog een bezoekje aan de winkel van Terre des Hommes(ook aan de Vaart gelegen) waar ik een tijdje vrijwilliger was.
In sommige tuinen waren optredens van muzikanten en er waren hapjes&drankjes,  kortom, volgend jaar zijn wij opnieuw van de partij.

12 opmerkingen:

  1. Dat was een welbestede dag, mooi om dat allemaal te zien ( en te horen ).
    Ik heb even rondgekeken bij Kunst aan de Vaart, er viel veel moois te zien, ook gekleurde glaskunst.

    Knap van Storms dat het plexiglas de ruwe vorm aanneemt van b.v. hout, dat geeft een bijzonder effect.
    Die brilleglazen zijn ook heel uniek!

    Wat een mooie straat he, de Vaart.

    Willie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel erg mooi om te zien, margreet
    1 en 2 hebben mijn aandacht:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een middag dus Willie :)Dat gekleurde glas kan ik me zo niet herinneren maar daar ben ik ook niet dol op. Hou jij daar van? Storms was er zelf ook, zoals de meeste kunstenaars en legde er wat over uit. ik dacht eerst dat het glas was. in het echt is het nog mooier als op een foto. Die brillenglazen was echt mooi, ze had ook iets gemaakt in een fietswiel, met bloemen/sterren van brilleglazen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Margreet: ik houd niet van alle gekleurde glas, het hangt ook van de vorm af, en wat ik een keer in een logje van Novie zag was mooi.
    Als het licht er mee speelt, kan het heel mooi zijn.
    De schittering van de brilleglazen is prachtig.

    Willie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallo Margreet
    erg inspirende kunst heb je hier op je eblog gezet Margreet.Het schilderij is mooi inderdaad en zo langzamer hand herken ik je smaak al een beetje.Ik zit hier te knikken voor mijn pc omdat ik je smaak er in herken.De bovenste kunstwerk van Diederik Storm vind ik mooi vanwege het verhaal erachter Dan ga je toch anders kijken naar het object.Zo zie hoe woorden soms toch meer duidelijk maken als een beeld en of schilderij.Ik hou er ook van als iemand gaat vertellen waarom je iets hebt gemaakt en hoe je daartoe zo kwam.Dat maakt het object voor mij althans iets levendiger.Hoe gaat je heden ten dage met je?Heb je het bijna volle maantje ok even bekeken vannacht ik stond heerlijk te genieten midden in de maneschijn....hahahaha een schuchte rmanegroetje in de nacht. Zo onverwacht heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja het gaat momenteel wel goed met me Novelle, dankje, ik ben net naar Dru Yoga geweest, dat doe ik sinds kort elke dinsdag en dat is wel fijn. het is hier om de hoek dus heel prettig. Laatst heb ik een tijdje buiten in het donker zitten kijken naar de bijna volle maan, de wolken vlogen er heel snel langs, dat was een mooi gezicht.
    Ik bekeek met bewondering de werken van Diederik Storm en toen hoorde ik hem praten met een man over zijn werk dus ik ging er bij staan en vroeg ook es wat :) het is ook nog een heel leuke man haha. Dat schilderij zou ik hier wel willen hebben, de kleur is heel mooi ook en het is wat sprookjesachtig. Ook licht he..ik heb veel met licht denk ik..misschien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja dat snap ik Willie, ik kan me dat log van Novie zo niet herinneren. ramen in kerken vind ik vaak wel weer heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto Margreet, van die, eh.., die toren brillenglazen met precies passende uitsparing in de wolkenpartij.

    Krijg jij ook een mooi zwart scherm met een soort slide-show van alle foto's? Is dat een nieuwe Blogger-funktie?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is idd nieuw en kwam vanzelf Kokor.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een prima blog met verrassende kunstobjecten. Ik geloof dat ik me het meest voel aangetrokken door het werk van Storms. Vooral de opmerking: ~Het wezenlijke is voor het oog onzichtbaar~ intrigeert. Wat is er allemaal wat wij niet kunnen zien. De wind, elektriciteit, voorbeelden van materie die we niet kunnen zien maar die toch heel duidelijk energie is. Dat lijkt een opstapje naar andere energiën, meer in spirituele zin. Dingen om over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat zinnetje komt uit de Kleine Prins Plato, ken je dat boekje, echt de moeite waard. Ik had het heel lang aan de zijkant van m'n blog staan. Ik vind het mooi en het stemt tot nadenken ja.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Maar dat boekje heb ik... ik ga het snel opzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen