dinsdag 27 september 2011

uit de oude doos

Een tekst die ik al eerder plaatste op een van mijn oude weblogs en ook hier nu weer een plek krijgt. Ik vind het nog even mooi.
Ik ben druk met vanalles en heb nog weinig behoefte aan bloggen. Dinsdagsochtends ga ik nu een uurtje naar Dru-yoga, wordt hier zo'n beetje om de hoek gegeven, dus lekker makkelijk. Ik heb alweer tamme kastanjes gevonden-dan is het dus echt herfst, al is het buiten nu wel heerlijk zomers, ik geniet ervan. Zon(knutsel)dag heb ik een kerstbal gebreid, dat wordt een nieuwe rage :) Je moet wel breien met 5 naalden, dat kon ik nog niet, maar nu wel. Nog zonder motiefje, die borduur(maas) ik er nog wel op, dat lijkt me makkelijker. Kan ook met glitter- of goudgaren.


De uitnodiging

Het interesseert me niet wat je doet voor de kost.
Ik wil weten waar je naar hunkert,
en of je ervan durft te dromen
het verlangen van je hart te vervullen.

Het interesseert me niet hoe oud je bent.
Ik wil weten of je het risico durft te nemen
om voor gek te staan voor liefde, voor je dromen,
voor het avontuur echt te leven.

Het interesseert me niet welke planeten je dwarszitten.
Ik wil weten of je bent afgedaald in de kern van je eigen verdriet,
of je bent geopend door de teleurstellingen van het leven,
of dat je bent verschrompeld,
je hebt afgesloten uit angst voor pijn.
Ik wil weten of je pijn kunt verdragen,
zowel die van mij als van jezelf, zonder die pijn weg te stoppen,
er van weg te lopen, of er wat dan ook mee te doen.

Ik wil weten of je vreugde aan kunt, die van mij én die van jezelf,
of je kunt dansen met overgave, extase toe kunt laten
tot in de toppen van je vingers en tenen,
zonder toevlucht te nemen tot voorzichtigheid,
tot realisme, of rekening te houden met menselijke beperkingen.

Het interesseert me niet of het verhaal dat je vertelt waar is.
Ik wil weten of je een ander kunt teleurstellen,
om eerlijk te zijn naar jezelf.
Of je de verdenking van verraad kunt verdragen,
zonder verraad te plegen aan je ziel.
Ik wil weten of je zelfs zonder vertrouwen durft te leven,
zodat je zelf betrouwbaar kunt zijn.

Ik wil weten of je schoonheid kunt zien,
ook als die niet elke dag even mooi is,
en of je daarvan de bron hebt gemaakt waar je werkelijk uit leeft.
Ik wil weten of je met falen kunt leven,
zowel je eigen falen als dat van mij,
en nog steeds, aan de rand van het meer,
uit volle borst 'JA' kunt schreeuwen tegen de zilveren maan.

Het interesseert me niet waar je woont en hoeveel geld je bezit.
Ik wil weten of je, na een nacht vol verdriet en vertwijfeling,
moe en gekneusd tot op het bot, op kunt staan
en doen wat er gedaan moet worden voor de kinderen.

Het interesseert me niet wie je bent of waar je vandaan komt.
Ik wil weten of je midden in het vuur naast me zult staan,
als het er echt op aan komt en niet terug zult deinzen.

Het interesseert me niet waar, of wat, of met wie je hebt gestudeerd.
Ik wil weten, als al het andere wegvalt, wat het is wat je uiteindelijk draagt.
Ik wil weten of je alleen kunt zijn,
en of je dan met je hele hart kan houden van jezelf.
Een gedicht van Mountain Dreamer, een indiaanse oudste.

14 opmerkingen:

  1. En, bevalt de Dru-yoga je, Margreet? Het is heel wat anders dan de streetdance waar je eerst over dacht.
    Ziet er leuk uit, die kerstballen.

    Mooi gedicht, wie ben je echt, in plaats van de buitenkant.
    We laten meestal alleen de buitenkant zien.

    Willie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het is idd heel wat anders, de streetdance is niet doorgegaan dus :) Ik doe liever iets wat dichtbij is en dit is ook heel prettig.

    Echt zijn vergt lef.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was al een tijdje herfst, @margreet, de meteorologische begint al op 1 september, de astronomische op 23 september.

    Het is herfst als de herfstasters bloeien. Die heten helemaal niet zo, maar Nieuw-Nederlandse aster (Aster novi-belgii) ?!?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een wijze indiaan. Mensen uit een geslacht dat nog in staat was de wereld in balans te houden.
    Daar doen we tegenwoordig niet meer aan. Zo gaan we langzaam toe naar het punt waarop we niet meer verder kunnen. En we weten het met zijn allen. Maar zij die er wat aan willen doen, roepen in de woestijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb zo'n behoefte aan voorbeelden Plato en ik weet dat ze er zijn. Ook al kunnen we het niet helemaal, we kunnen proberen zelf een voorbeeld te zijn of in ieder geval de wil tonen.
    Als je het dan hebt over wat wezenlijk is...
    De wereld van egotripperij stelt me soms zo vreselijk teleur, soms als ik de tv aan heb en de reclame komt voorbij..of een of ander idioot programma, wat kun je dan treurig worden. is dit nu onze wereld? We zijn verdwaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja fijn Kokor, die meteorologische of astronomische herfst, ik heb het over mijn gevoel erbij, wanneer ik voel dat het herfst is.
    is er een aster naar Novie genoemd? Zeer terecht, Novie is een heel mooie bloem, in alle jaargetijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De bladkorven staan ook alweer buiten en ik zag een straatveegmachine blad vegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Daar heb ik zo enorm de pest aan, straatveegmachines en bladblazers, weg met die handel, die herrie, zulke dingen moesten niet uitgevonden mogen worden. vegen is geen vermoeiende bezigheid en iedereen kan het.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. gelukkig nu doe hij het weer.
    Ik schreef dat die tekst als ik het weer lees mij altijd inspireert.Misschien moet ik het maar eens uitprinten en hier ophangen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, je moet af en toe weer even her inneren he

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die straatveegmachine was bezig op een pleintje met 33 dicht bij elkaar staande platanen. Ik deed dat ook liever niet met de bezem. Je moet ook rekening houden met Arbo-wetgeving, je mag niet iemand 8 uur lang laten bezemen.

    Die korven staan in straten met veel bomen zodat de bewoners het geruimde blad van stoep en rijbaan? daarin kunnen deponeren. Hoe vaak per week veeg jij de straat voor je huis eigenlijk??

    Een hele goede kennis met een leuk Blog meldde volkomen korrect op 29 augustus het begin der Herfst.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mag iemand wel 8 uur achter een beeldscherm zitten? vegen lijkt me gezonder. De straat voor mijn huis veeg ik nooit, alleen als er sneeuw ligt of als ik daar bezig ben geweest met snoeien/onkruid wieden(is dit jaar nog niet voorgekomen) Die korven zijn nuttig.

    Ik word al een beetje dement denk ik, gelukkig ben jij een stuk jonger en bijdetijdter pp

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nee, schat, lees daar maar eens de Arbobesluiten in de Arboregeling op na...

    Ik bedoel niet je stoepie, maar de rijweg en de parkeerplaatsen voor je deur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou die hoef ik toch niet schoon te houden zeker? Die parkeerplaats gebruik ikzelf nooit, dussuh..de buren hebben 2 auto's laten die dat maar doen hoor, of de bezoekers hahaha

    BeantwoordenVerwijderen