vrijdag 25 oktober 2013

ZeurPiet

Heel veel volg ik er niet van maar niemand ontkomt er aan: de Pietendiscussie. Ik verbaas me erover en het irriteert ook. Blijf af van ons Sinterklaasfeest wil ik roepen, al dat overdreven en domme gedoe en gepraat, zucht.
Ik las net in de Trouw dat men op Bonaire het een eer vindt om Zwarte Piet te spelen. Sinterklaas wordt wit geschminkt. Ze verbazen zich daar ook over alle ophef hier.
Ik begrijp niet dat men niet snapt dat Piet zwart wordt van het roet in de schoorsteen, het kan dus een mens van elk ras of kleur zijn.
De antroposofen vieren veel jaarfeesten, en hebben daar de achtergronden van lang geleden bij, zo ook over het Sinterklaasfeest.
Voor wie interesse heeft: click
En nu ophouden met dat gezemel! Of anders...



34 opmerkingen:

  1. Hahaha, ik kon me toch ook niet beheersen om er iets mee te doen. En nu doen we die zak dicht! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. afvoeren die handel:-)
    wegwezen ermee:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja ophouden met dat gezever ben ik mee eens

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij de Antroposofen kijken ze dus naar de diepere betekenis.
    De gemeenschapszin, de aandacht voor de ander en voor jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch was er bij mij een reactie die niet werd gehoord maar wel hout snijdt. Als Piet zwart is van het roet, waarom dan die koperen oorringen en die rode lippen? Verder is het geen aardige mevrouw maar het is waar: niemand gaat er op in.

    Dus stop mij maar in de zak. Ik ben gek op Barcelona. Dus zet me daar maar af dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zie hier eerlijk gezegd nooit Pieten met oorringen en die rode lippen horen bij het schminken, hoeveel dames zijn er niet met rode lippen, moeten die zich ook aangesproken voelen? Het beste zou idd zijn om de gezichten niet geheel zwart te schminken maar gewoon vegen, zo zal het vroeger gegaan zijn en zo doen kinderen het vaak ook als die voor Piet spelen. men is gaan overdrijven, ze hebben ook van die piekfijne pakjes aan. Maar komop zeg, het is een onschuldig kinderfeest, laat men naar de achtergronden kijken ipv overal aanleiding in te zien tot discriminatie. is men niet wat overgevoelig? Ik vind van wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben het natuurlijk wel met je eens Margreet. En er komt ook iets patriottisch in me op van: blijf met je handen van ons feest af. Het beste is om er verder maar over te zwijgen. De tegenpartij zal zijn kop wel weer opsteken over 12 maanden. Net als de republikeinse partij af en toe ook even wat laat horen voor ze weer gezellig met elkaar gaan dineren.
    Trek je van die reagerende vrouw niets aan. Doe ik ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. het is een nogal gefrustreerd typje. Ik kan me best wel voorstellen natuurlijk dat je chagrijnig, boos en/of verdrietig wordt als je wordt uitgescholden, voor wat dan ook, maar je moet niet de/het verkeerde er de schuld van geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het beste is om haar te negeren, ze blijft toch overtuigd van haar eigen gelijk.
    Ik voel me trouwens niet beledigd door haar, ik neem haar niet serieus. ( Laatste reactie van Plato op zijn eigen weblog) .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom negeren, ik voel me ook niet beledigd, ik moet er eerder om lachen maar ik zeg wel wat ik ervan vind. Het is niet een erg intelligente mevrouw.

      Verwijderen
    2. Negeren als in : geen aandacht aan besteden, alles waar je aandacht aan besteedt wordt groter. ;)

      Verwijderen
  10. Tja dan had Plato(en ik) beter ook geen log kunnen maken he-alles wat je aandacht geeft groeit :p
    En hoe zit het dan met het nieuws over bv oorlogen ed..wordt dat ook groter door de aandacht?
    Ik vraag me af of het wel waar is.. het is een beetje een dooddoener denk ik eigenlijk.
    Ik vind het juist wel interessant om in discussie te gaan. Als je alleen maar meepraters hebt kan dat ook weleens saai zijn. Wat dat betreft heeft ze wel gelijk, er klinkt niet vaak een kritische noot op de meeste blogs.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bovendien kan mevrouw ook hier komen lezen natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De manier waarop je aandacht geeft telt ook, Plato schreef een heel leuk logje en jij vroeg aandacht voor de Antroposofen en hoe men er op Bonaire tegenaan kijkt. ;)

    Oorlog en zo wordt ook groter dan, daar hadden we laatst al een discussie over. ( Dat vertekende wereldbeeld).

    Dat kan, dat ze hier komt lezen. Maar ze verandert toch niet van gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja maar Willie, als je het dan ergens niet mee eens bent...Ik vind wel dat zij haar mening mag geven, alleen doet ze het op een agressieve manier. Dat werkt niet.
    Ik weet niet of oorlog groter wordt als je er melding van maakt, ik bedoelde meer dat je door het nieuws een vertekend beeld krijgt van de wereld op zich, alsof er alleen maar lelijkheid en leed is, of voornamelijk, goed nieuws en schoonheid is geen nieuws, of het moet al iets heel bijzonders zijn, dan komt het in het nieuws.
    Ik heb trouwens ook gedacht dat die mevrouw helemaal niet bestaat, dat het weer een personage van Plato is, zou me niks verbazen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En als ze hier komt lezen krijgt ze dus toch aandacht van jou en mij en Plato..dat bedoelde ik te zeggen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tjonge, dat gaat hier en daar wel een beetje ver hoor. Als je niet wilt dat iets groter wordt kun je dus alleen nog maar schrijven over dingen die je leuk vindt? Hmmm... maar soms moet iets wat je niet leuk vindt (dat gezeur over zwarte piet bijvoorbeeld) flink groter worden voor het uiteindelijk uit elkaar klapt. Ik ga die discussies niet uit de weg, maar dan moet de tegenpartij wel goede argumenten hebben. Dat van die oorringen en rode lippen vond ik wel steekhoudend, maar alles bij elkaar... waar gaat het over. De halve wereld ligt in puin, de andere helft heeft niet te eten. En op een paar luxe eilandjes zit een handjevol mensen feest te vieren. Laten we het daar maar over hebben, over de ongelijkheid in de wereld.
    Maar ik moet eerlijk zeggen: die discussie tussen jou en Willie vond ik wel erg interessant. Ik bedoel, hier wordt tenminste een poging gedaan om iets uit te werken. Het is hier nooit oppervlakkig en dat vind ik prettig.
    En voor de rest kent Margreet mij natuurlijk vrij aardig.

    Hier laat ik het bij.

    Enfin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh, daar heeft Willie het over hoor, ik spreek haar juist tegen Plato :0 Precies dan mag je het alleen nog hebben over leuke en mooie dingen, dat gaat niet he, Bovendien is de andere kant er ook en die moet je helemaal niet ontkennen natuurlijk.

      Hahahaha..die Plaat, en jij dacht natuurlijk, ik zal margreet even tippen, die komt gelijk dat mens van repliek dienen hahahaha ik ken je stijl ook wel een beetje zo langzamerhand en ik ben natuurlijk superintelligent :ppp

      Verwijderen
    2. Superintelligent ja. Ik wat minder want ik had niet kunnen denken dat jij mevrouw Janssen - O zou zijn. Ben ik er toch mooi ingetrapt. Ik dacht nog: Beleefd blijven en zo. Weer wat geleerd. Voortaan bij twijfel maar even naar het IP adres kijken.

      Verwijderen
    3. Wat ben je toch een vreselijke man Plato!
      Hier kun je geen IP adressen zien helaas, bij jou wel dus.
      Ik was toch niet zo intelligent als ik dacht dus pppp

      Verwijderen
    4. Dat denk jij maar. Via mijn vriendjes van de NSA kan ik heel veel hoor.

      Verwijderen
  16. Sorry Plaat, nou heb ik het dus verknald, wist ik veel dat die foto erbij kwam hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dan had je die foto even moeten uitschakelen. Als dat kan tenminste.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik zou niet weten hoe, ik probeerde nog de hele reactie weg te halen maar dat kon ook niet.
    Nou krijg ik de zwarte piet dus! :(

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nee, nu kan het niet meer. Maar als je ooit weer als een andere persoon wilt optreden, zet dan niet je emailadres in de berichtengegevens maar bijvoorbeeld het emailadres van het WNF, een dierentuin of een fakeadres. Dan zie je jouw foto niet. Als je dit weet kun je vrij makkelijk reacties neerzetten als Brutus Schappela uit Franeker om maar eens wat te noemen.
    Dit heb ik natuurlijk allemaal van anderen gehoord he, dat begrijp je.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het wordt me nu te ingewikkeld om te reageren, pffft. :)

    Ik bedoel niet dat je alleen maar over leuke dingen kunt schrijven, ik bedoel, negeer dat vervelende mens. Maar als jij wel met haar in discussie wilt, dan staat dat je vrij.
    En ik had wel begrepen hoe het zat met dat vertekende wereldbeeld, die oorlog wordt dus niet echt groter.

    Die mevrouw bestaat toch wel echt? Of vergis ik me nu heel erg, tja, ik ben niet zo intelligent als jullie. ;)

    Hahaha, door die vermaledijde foto is je plannetje mislukt, Margreet. Wat sneu nou. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor alle duidelijkheid: ik lach je niet uit, het was gewoon grappig. ;)

      Verwijderen
    2. Nou Willie, met jou kun je ook alle kanten op he, hahaha..

      Lees nog maar es goed dan weet je vast wel of mevrouw Janssen bestaat of dat je in het ootje bent genomen.
      Ik hoop dat ze niet bestaat anders krijg ik er straks flink van langs natuurlijk hahaha

      Verwijderen
    3. Nou, ik dacht niet dat ik er nu anders over denk, misschien lukt het me niet om duidelijk op te schrijven wat ik bedoel ! :)

      Ik heb de stukjes van Mevr. Janssen met andere ogen nog eens gelezen en het werd me ineens duidelijk, hahaha.

      Verwijderen
  21. Voor ik aan een verlaat ontbijtje begin met gebakken ei en pekelvlees, vergezeld door een heerlijk glas thee met honing, vermeld ik hier even dat ook een weblogger niet altijd kan weten of iemand bestaat of niet. Iemand kan best faken, dan kom ik er nooit achter, behalve als ik moeizaam al die IP adressen ga zitten vergelijken. En dan nog. Als die mevrouw in de bieb gaat zitten of in een internetcafé, blijf ik nog met lege handen staan.
    Ik dacht dat het Margreet was, maar die is het dus kennelijk niet. Misschien ben jij het dan zelf, Willie? Nee, jij bent eerlijk, dat is wel duidelijk.
    Tja, dan moet ik het antwoord schuldig blijven. Vermoedelijk is het zo'n one-issuedame die alleen overeind krabbelt als het om zwarte pieten gaat.
    Ik ben er klaar mee. Laten we het maar over leuke dingen hebben. Het Sinterklaasspel bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ohohoh Plato, je bent erg goed in mist veroorzaken hoor, maar ik trap er niet meer in, ik weet voldoende!! :)) Eigenlijk was dat zinnetje 'weg met Plato' , de verrader, dat is 'over de top'..

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Tja, als jij voldoende weet, dan is het goed.

    BeantwoordenVerwijderen