woensdag 25 april 2012

de mens is meer dan een rationeel wezen(+waar een mens zoal toe in staat is ;p)



"Wetenschappers bestuderen de werkelijkheid zoals deze zich aan ons openbaart met een 'woordenboek' in de hand. Daarin staat alles wat in een beschrijving toegestaan is om voor wetenschappelijk door te mogen gaan. Maar dat bevat geen woorden als 'plan', 'zin', 'ethiek', 'moraal' of 'emotie', en de reikwijdte van deze benadering is beperkt.


Er is geen enkele reden om te denken dat alleen strikte logica tot waarheid kan leiden. Zelfs in de wiskunde is 'waar' niet hetzelfde als 'in principe bereikbaar door logische stappen'. Er zijn ware wiskundige uitspraken die principieel nooit bewezen kunnen worden.


In plaats van de naïeve gedachte dat alleen wetenschap tot waarheid en succes kan leiden, pleit ik voor een completer wereld- en mensbeeld, waarin het bedrijven van wetenschap een voornaam element is, maar waarin ruimte is voor kennis die op andere manieren te verkrijgen is. We leven niet in een wetenschappelijke wereld, en het is niet altijd mogelijk om beslissingen langs wetenschappelijke weg te nemen.
De mens is niet reduceerbaar tot een logisch denkend object', de belangrijkste beslissingen in ons leven nemen we niet op basis van wetenschappelijke logica."
Uit Trouw Ronald Meester, hoogleraar wiskunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam



Mijn abonnement op Trouw bevalt me eigenlijk wel, maar  2 kranten(ik lees ook Dagblad van het Noorden) is me wel te veel en te duur. Ik vergelijk ze weleens en dan komt de eerste er beter af. DvhN heeft weleens wat Telegraaf-achtige koppen merk ik. Ik zal toch een op moeten zeggen.Verder..het konijnenbuitenhok is al zover af dat de beestjes er in kunnen, ware het niet dat het nog wat koud is voor 'verwende' binnenshuisbeestjes. De afwerking kost nog wat tijd van Buurman en mijzelf. Hieronder wat beelden voor de liefhebber. :)



Het 'balkon': konijnen hebben in hun natuurlijke hol meerdere openingen, hier hebben we dat wat nagebootst door een opening extra in het dichte hok te maken. Sommige konijnen gaan niet in hokken met maar 1 ingang. Het blijven prooidieren, die als ze op de hielen gezeten worden dus nog een vluchtgang moeten hebben. op de voorgrond de zandbank voor graafactiviteiten. Met gaas aan de onderkant om uitgravingen te voorkomen(dit voor hun eigen bestwil uiteraard. :)
Voorheen was dit het kattenluikje, nu is het konijnenluik geworden. De katten hebben een nieuw luik in de achterdeur gekregen. de konijnen kunnen zo dus in de schuur komen.
En daar staat dan deze fraaie kooi. De blauwe bak moet nog voorzien van een kleedje en een wc/hooi e.d. De lengte is 1.75 De kast die er eerst stond is verplaatst naar het schuurtje achter in de tuin.

Dit deel staat nog aan de zijkant van de schuur, ze kunnen dus in, naast en achter de schuur. later foto's van het opgeruimde terras+ afgewerkte en geverfde konijnenparadijs :)

11 opmerkingen:

  1. Een mens is vooral een emotioneel wezen denk ik.
    De hoogleraar wiskunde kijkt verder dan alleen de wetenschap. Goed van hem.

    In het Dagblad vh Noorden zal meer regionaal nieuws staan?

    Wat een mooi luxe-onderkomen voor de konijntjes, jullie hebben al veel gedaan zeg! :-)
    Leuk, een balkon.
    Het wordt al snel warmer, maar eerst nog verven dus?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat vind ik ook wel weer van belang, dat regionale nieuws, Misschien kan ik een zaterdagabonnement op Trouw krijgen.
    Ik moet nog verf kopen, ze kunnen er wel in als het wat warmer wordt, ze blijven nog niet direct helemaal daar maar als we naar Schier gaan wel, dus tevoren wel even 'oefenen';)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geweldig margreet wat een practig uitgevonden loopterrein voor je konijnen zeg,
    machtig, mijn complimenten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessante berichtgeving. Als ik moest kiezen zou ik altijd Trouw houden. Maar ik lees ook graag NRC. Daar staan veel wetenschappelijk getinte stukjes in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja ik ben er zelf ook zeer tevreden mee Klaproos, nu de buitenkant nog verfraaien.

    Ja misschien kan ik een zaterdag abbo nemen op DvhN Plato :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wiskundigen zijn altijd een beetje wereldvreemd. Van Wiki heeft hij zeker nog nooit van gehoord:

    De wetenschappelijke wereld is dat deel van de maatschappij dat zich uitdrukkelijk ten doel heeft gesteld systematisch kennis te verwerven. ... De aldus ontwikkelde wetenschappelijke kennis vormt een specifieke reconstructie van een deel van de werkelijkheid en is opgebouwd met behulp van bepaalde wetenschappelijke methodes....

    We slaan een stukkie over....Vormen van wetenschap...Geesteswetenschappen : ook wel alfawetenschappen genoemd, zijn wetenschappen die zich bezig houden met producten van de menselijke geest, zoals geschiedenis, letteren en filosofie.
    Kennen/gebruiken die de woorden 'plan', 'zin', 'ethiek', 'moraal' of 'emotie' niet?

    We slaan een stukkie van Plato over over de waarheid en komen bij wetenschapsfilosofie Tevens is de wetenschapsfilosofie erop uit om de vragen over structuur, status en waarheidspretentie van theorieën te beantwoorden. Bij de waardering staat de vraag naar de rechtvaardiging centraal: Hoe kunnen de veronderstellingen, de methodes van onderzoek en de waarheidsaanspraken van theorieën worden gerechtvaardigd?

    Trouw heeft wel vaak interessante (filosofische) stukken in het katern Religie & Filosofie. Ze zijn me soms wel iets te christelijk en te weinig Darwin. Groen is ook altijd lezenswaardig. Gisteren over de witte kievietsbloem. Ik weet er hier één te staan! Sommige dingen staan ook op hun website, maar niet alles natuurlijk. Je kunt misschien een e-bbonement nemen?

    Ik begrijp nog steeds niets van dat knijnenparadijs. Ze kunnen om de hele schuur heen lopen naar? het kattenluikje in de bijkeukenschuurdeur?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De wetenschap is niet allesomvattend, dat bedoelt hij misschien? Er is meer dan dat. de wetenschap lijkt ook wel een soort geloof tegenwoordig :p

    Ik mag trouwens een maand gratis Trouw weggeven, heeft iemand belang?

    Nou, niet helemaal om natuurlijk, zoals je weet grenst onze schuur aan een zijde aan de buurtuin en een zijde aan de keuken, langs de andere zijden staat het hok. Aan de achterzijde zit het luikje waar ze doorheen IN de schuur kunnen. Op foto 2 en 3 zie je het luikje(ff goed kijken op 3) In de schuurDEUR zit nu een nieuw kattenluik, voor de katten dus.
    Wetenschappelijker kan ik het niet uitleggen hoor. Je moet wel je verstand en je ogen gebruiken he pp

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik noem de bijkeuken schuur, is dat je probleem? pp

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je mag altijd ff langskomen natuurlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ..altijd onverwacht langskomen....dat is genoteerd..pp

      Verwijderen
  10. Er staat nergens 'onverwachts'toch? pp er bestaat nl het risico dat ik dan niet thuis ben, dat zou zonde zijn van je lange reis?

    BeantwoordenVerwijderen