donderdag 1 september 2011

het zwakke vleesch

BBQ- ende lui(grootdeels mannen) staan, zoals de meeste vleeseters(die volgens de laatste wetenschappelijke berichten idd ook asocialer en egoïstischer zijn), zelden stil bij de omstandigheden waaronder hun -inmiddels-zwartgeblakerde hapje tot stand is gekomen.
 Het weer zat de BBQ-ers dit jaar niet erg mee trouwens - geluk bij ongeluk dus :p
Maar er is hoop voor de beesten,  en in de eerste plaats voor de echt hongerigen, die groter in getale zijn -ja juist OOK door de vleesconsumptie in de rijke landen! Daar sluit men ook graag de ogen voor, geef maar wat geld dan is het geweten gesust.
Binnenkort kan er (waarschijnlijk) vlees gekweekt worden!

"Stijgende voedselprijzen door toenemende vraag en gelijktijdig hongersnood. In de discussie over de vraag hoe we dat moeten aanpakken, duikt ook weer het feit op dat de vleesproductie duur en inefficiënt is.
Los van alle problemen met het dierenwelzijn en de gezondheidsrisico's voor mens en dier, is de vleesproductie ook nog eens de minst rendabele manier om aan voedsel te komen; het duurt lang en je moet de dieren voeden wat ook nog eens veel grond in beslag neemt. Die tijd en grond wordt veel beter benut met land en tuinbouw, stellen deskundigen. 
Misschien is er een andere manier om aan vlees te komen: niet door dieren te slachten, maar door vlees te kweken. Dit zogenaamde vitro-vlees of kweekvlees onstaat uit dierlijke stamcellen, onder de juiste omstandigheden kan hieruit spierweefsel groeien. Deze techniek is de eerste proeven nog niet ontstegen, maar het ministerie van landbouw wil het onderzoek ernaar stimuleren.
In vitro-vlees biedt de mogelijkheid om 'slachtofferloos'vlees te eten."


Tot het zover is kan er natuurlijk gewoon ook slachtofferloos vlees gekocht worden bij de Groene Slager en Biologische slager En je kunt ook nog bij V&D gaan eten :)


Ik wens u smakelijk eten met een zuiver geweten.

19 opmerkingen:

  1. Bij de supermarkt neem ik al vaak het biologische vlees, het 'goedkopere' zoals gehakt, is niet veel duurder.
    Verder eet ik zo min mogelijk vlees, er zijn goede vleesvervangers zoals sojaburgers, kwestie van uitproberen.

    Wat ik van BBQ 's niet goed vind, is dat er zoveel vlees bij gegeten wordt. Veel meer dan je op een dag nodig hebt.
    Dat vond ik altijd al. ;-)

    Bij in vitro-vlees moeten ze eerst maar eens een aantrekkelijke naam verzinnen, als ze het zo noemen dan wil niemand het. :-)

    Willie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vlees is helemaal niet mijn ding, ben al meer dan tien jaar vegetarier en misschien ligt het daaraan dat ik nooit ziek ben en me altijd goed voel?
    XXXm

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vlees heb je ook helemaal niet nodig, integendeel, vegetariers zijn meestal gezonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ouderwets jagen op vrij loslopend vlees zoals zeevisvlees kan ook niet ongelimiteerd en daar zal ook over biovisindustrie moeten worden nagedacht.

    Een lekker gemarineerd BBQloopvogelpootje of -satéspiesje op zn tijd kan toch geen kwaad? Als je die beesten vrij door het bos laat fladderen moet je ze één voor één afschieten, dat is toch geen doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zondag gaan we dan toevallig met de tienerclub BBQ'en en met de toneelclub doen we het eens per jaar, maar verder? Neuh. We eten sowieso weinig vlees als je het vergelijkt met anderen. Nog geen ons per persoon bij het avondeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien wat consuminderen dan Ko?! Uitgangspunt moet iig zijn dat de dieren een waardig leven hebben voor ze gegeten worden. Moet ik filmpjes voor je opzoeken? Kijk bij Wakker Dier bv.
    Nou, vang en slacht maar eens je eigen vlees, durf je dat wel? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou Mike, dan kun je dat beetje wat je eet makkelijk biologisch kopen he, beter voor dier én mens.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou nee @margreet liever niet. Ook niet van ritueel slachten. Ik hoorde laatst de norm: 5 stuks vlees pp voor een BBQ.

    Ik zoefde dit weekend door hoge snijmaisvelden. In 5 maanden 1,5 meter hoog, met een dikke kolf. Wordt gehakseld en aan beesten gegeven. Ik lust die mais niet. Wat zouden we dan in plaats van snijmais daar moeten verbouwen met dezelfde opbrengst ? Kropjes sla? sperziebonen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou StruisKOgel, ik weet zo even niet wat er met die grond zou moeten gebeuren, es een ander graan misschien? Ik vind maisvelden best mooi, maar wat afwisseling is leuker, en dan graag ook de korenbloemen enzo terug, hier en daar zie je dat ook wel. Er zijn teveel (eet)dieren in ons land, teveel mest..zoek maar ff op he.
    Maar punt is dat er juist in arme landen grond wordt gebruikt om soja te verbouwen voor ons vee, die grond is daar natuurlijk wel veel beter te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die mest gaat naar de biovergister en daar wekken ze dan weer jouw groene stroom op; dus die snijmais wordt best wel efficient gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Selectief lezen en antwoorden he. Ik heb stroom van windmolens schat. Ik denk dat ik er zelf eentje op mijn mooie schuurtje zet, zonnepaneeltje ernaast.. lekker onafhankelijk pp

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik heb jou stokpaardje meerdere male gelezen.En ik weet het allemaal maar dat ze vlees als het ware kunnen kweken zoals je een plant opkweekt tja.....brrrr kun je dan ook menselijke organen kweken? voor bijvoorbeeld mensen die nier patiènt zijn?Ik eet met mate vlees.75-100 gram maar ook vaak kies ik kaas,ei,noten,peulvruchten als we nou allemaal wat minder vlees zouden eten was het hele probleem zo opgelost dunkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja minder vlees en geen dierenfabrieken. Zijn we klaar. Ik zou dat gekweekte vlees niet hoeven..
    organen kweken die goed werken zal wel lastig worden lijkt me.
    Hoever moet je gaan ook he, bij transplantaties heb ik ook mijn bedenkingen, dat gaat zo vaak alleen maar goed met veel medicijnen. Ik kies er zelf niet voor maar dat is natuurlijk makkelijk als je gezond bent. Toch denk ik dat je geen onderdelen van mensen moet uitwisselen eigenlijk, we zijn geen machines.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. tja het is iets heel persoonlijks he.Als ik dan aan Wilma denk die heeft een harttransplantatie gehad en ervaart het als een zegen.Ik weet het niet ieder moet zelf maar kiezen dunkt me zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het is persoonlijk ja en we mogen zelf kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De wetenschap weet overal oplossingen voor. Nu nog voor de vrede in de wereld en in onszelf. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die grote lappen vlees hoeven voor mij ook niet. Ik ben dus voor consuminderen.
    En mij klinkt het ook niet lekker in de oren, vlees kweken...

    Truus(depetvan).

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als het eerst maar in onszelf komt Elly, dan volgt de rest vanzelf.

    Consuminderen Truus en verantwoord inkopen dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja Margreet, toeval wat je zegt? Ik maakte er net een logje over.Daar gaan we voor :-)

    BeantwoordenVerwijderen