maandag 2 april 2012

Kant

~Onze waarneming brengt orde aan in onze zintuiglijke prikkels en het resultaat daarvan noemen we
 'de wereld'.~
~ We nemen de werkelijkheid niet passief waar, maar construeren haar. ~
~ De menselijke kennis richt zich niet naar de dingen, maar ons kenvermogen brengt de orde in de wereld juist voort.~
Was getekend: -Immanuel Kant-

een andere kant pp
Ik weet er verder zelf nog weinig zinnigs over te zeggen, maar misschien jullie wel :)
Kant zette de wereld op zijn(haar?) kop met zijn idee dat de wereld niet is wat zij is, maar hoe wij haar waarnemen. De orde komt van de mens.
Nou ben ik zelf niet zo goed in orde maar dit terzijde :p

8 opmerkingen:

  1. Novelle22 september 2012 13:58
    hai Margreet.
    Kant was een bijzondere man en ja we maken ons eigen werkelijkheid.Denk maar eens aan wat je gelooft alleen al dan al heb je een hele andere werkelijkheid dan degene die humanist is toch?Waarom heb je "Kant" weggehaald?

    BeantwoordenVerwijderen

    Margreet22 september 2012 15:21
    Ik vond het ineens zo'n stom log Novie. Zal ik em weer neerzetten dan? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja want ik vind het niet stom

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je moet altijd alles schrijven wat je wilt margreet:-)
    mooi stukkie kant.....
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was moe gisteren Margreet, daarom had ik nog niet gereageerd.
    Soms moet je eerst goed slapen voor je orde kunt brengen in je geest. :-)

    We dachten vroeger dat de aarde plat was, dat vind ik een mooi voorbeeld.
    Tegenwoordig denken we te weten hoe het heelal eruit ziet, en ook de allerkleinste deeltjes, maar wat weten we nu eigenlijk echt?
    Je had aan de zijkant een filmpje staan over hoe alles een momentopname is, een 'foto'.
    Het ging over (rechtlijnige) tijd. Dat filmpje laat ook zien dat we niet alles weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja ook voor mij niets nieuws. Als je dat weet ga je vanuit een heel ander perspectief kijken, denken en ervaren.
    Iedereen 'maakt'zijn/haar eigen wereld.
    De een vind de taart lekker en de ander niet en toch is het dezelfde taart. Simpel toch.
    Maar als je verder doordenkt heeft het vele consequenties. :-)
    Fijn logje hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe gaat het met je Margreet, alles goed? Je bent zo stil.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee, niet alles goed, voel me leeg maar heb weinig zin het erover te hebben, sorry. Zal wel een herfstdepressie zijn/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi hallo Novelle hier ik wilde je nog even een goed weekend toewensen.

    BeantwoordenVerwijderen