woensdag 11 april 2012

de ziel: achterhaalde flauwekul?

Dick Swaab(Wij zijn ons brein) en Victor Lamme(De vrije wil bestaat niet) schetsen een universum waarin alles voorbeschikt is. Ons bewustzijn is volgens hen niets anders dan een vage illusie die aan de zijlijn machteloos toekijkt hoe onze hersenstructuren en genen hun onontkoombare gang gaan.
Hoe moeten wij lui als Robert M, de bekende babyverkrachter dan berechten wordt dan de vraag. Want hij kan er immers niks aan doen. Toch?
Alles is het gevolg van: de specifieke combinatie van genen, brein en omgevingsfactoren.
Ons brein spiegelt ons voor dat we kunnen kiezen, maar dat kan helemaal niet(althans, volgens de neurowetenschap)

Dit platte, eendimensionale wetenschappelijk determinisme van neurowetenschappers viert tegenwoordig hoogtij. Maar slechts weinigen realiseren zich de ver-dragende consequenties van deze moderne variant van Calvijns predestinatieleer(die overigens veel subtieler en doowrochter in elkaar steekt) Zie bovenstaand voorbeeld Robert M..


Gelukkig zijn er nog filosofen als Coen Simon die de onzinnigheid van zulks haarfijn blootleggen in zijn schrijfsels( Nu alleen nog vliegen en Wachten op geluk) (die ik nog ga lezen)
Als Victor lamme over de vrije wil opmerkt: 'We nemen beslissingen en verzinnen daar achteraf een beslissing bij", dan vraagt Coen Simon zich terecht af: "Wie neemt precies die beslissing en wie verzint er achteraf een beslissing bij?"Simon is een bewonderaar van Filosoof Immanuel Kant, wiens kerntheorie ferm standhoudt en zelfs feitelijk bevestigd wordt door het moderne hersenonderzoek.. Heel kort door de bocht komt het er op neer dat onze kennis van de werkelijkheid beperkt is door onze specifiek menselijke waarnemingsvermogen(waarmee we heel andere verschijnselen waarnemen en ervaren dan een- om maar wat te noemen- een bij, een kraai of een amoebe).



 Achter onze voorstelling van de wereld gaat veel meer schuil dan waar wij bij kunnen.
De vrije wil zal in het licht van een MRI-scanner misschien niet lijken te bestaan, in de realiteit van ons leven kunnen we deze onmogelijk negeren.. Het probleem met de vrije wil(en met bewustzijn in het algemeen) is dat hij 'bewezen noch weerlegd'kan worden.. We kunnen niet buiten ons eigen willen treden. Dat kun je niet willen.

Er zijn ook meer dan genoeg filosofisch onderlegde neurowetenschappers als Antonio Damasio en Merlin Donald, die zich heel goed de kerntheoretische problemen realiseren die begrippen als 'bewustzijn' en de 'vrije wil' oproepen.
Maar genuanceerde meningen verkopen helaas een stuk slechter.!

Filosofie is vandaag de dag nog broodnodig. Al was het maar om sommige hersenwetenschappers en natuurkundigen tot de orde te roepen, die menen dat de waarheid zich schuilhoudt in de waarneembare verschijnselen en- hun grootste denkfout- dat wij mensen buiten ons eigen denken kunnen treden.
De Internationale School voor Wijsbegeerte te Leusden werkt aan een reeks hoorcolleges op cd over bekende filosofen. Op toegankelijke wijze wordt daarin een inleidig gegeven op het denken van grootheden uit de Westerse Filosofie.
Ideaal voor in de auto! :)

~Deze tekst is ontleend aan een artikel van Job van Schaik in het Dagblad van  het Noorden~

Ook schijnen er programma's op tv over dit onderwerp te gaan, zo las ik in Trouw:
"Focus" en "Dus ik ben", beide programma's heb ik nooit gezien, misschien toch es kijken.

18 opmerkingen:

  1. ik weet niet wat ik moet geloven, maar ik denk wel dat we een uitgestippelde weg bewandelen, waar van we af toe verdwalen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar toch niet alles is uitgestippeld dan Klaproos, je hebt toch de keus, anders kun je ook niet verdwalen immers :)

      Verwijderen
  2. In die onontkoombare gang geloof ik niet, Margreet.
    Mensen moeten vaak 'even flink' zijn om dingen te doen of te laten.

    Een trekvogel is een goed voorbeeld van een ander waarnemingsvermogen dan de mens heeft.

    Denkactiviteit is trouwens wel aan te tonen in scans, je ziet dan b.v. grotere rode vlakken op de hersenscan.
    Ik heb de programma's ook niet gezien, zie dat 'Dus ik ben ' op zondagavond is bij Human.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hersenactiviteit is iets anders als de vrije wil waarnemen Willie?
      Ik ben niet zo'n tv kijker, dus ik heb ze niet eens opgezocht, zag er toevallig iets over in de krant :)

      Verwijderen
  3. hallo Margreet daar was ik weer.Je hebt weer een mooi stukje tekst hier neer gezet.Ik zag dit thema ook besproken bij Schepper en Co.Ik kan niet geloven dat wij niet een vrije wil zouden bezitten.Ik weet wel dat we beperkte wezens zijn maar we kunnen kiezen.En als we uitsluitend voor onszelf kiezen dan worden we geen lieverdjes....denk ik dan.Ik zeg we kunnen toch wel kiezen en de ziel is voor mij moeilijk te bespreken omdat ik er niet zoveel over weet.Ik denk dat dat iets is wat ons uniek maakt en constant is.Ik weet het nauwelijks en daar zou ik dus mee moeten bezig gaan.Maar ik ben bezig met opruimen en ik heb al vele boeken klaar staan voor de oud papierwagen.En ik ben bezig met tegelscherven.Donker denkdagen gehad maar nu klaart het weer op.Gelukkig maar.doegie tot schrijfs dan maar weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben het vaak zo druk met vanalles he en worden overspoeld met gedachtes. Ik ben het met je eens dat we wel een eigen wil hebben. Ik kies er toch zelf voor om hier de hele ochtend achter de pc te zitten? Maar nu ga ik me toch maar es aankleden :))

      Verwijderen
  4. Ik wilde het boek van Swaab gaan lezen. Maar zijn stellingname ten nadele van de esoterische mens en ten voordele van alles wat hij in de hersenen kan waarnemen vond ik zo bekrompen dat ik er vanaf zag.In de TV uitzending zag ik ook hoe hij deed. Superieur glimlachend veegde hij de vloer aan met de vrije wil, het bovennatuurlijke en alles wat er mee samenhangt. Wat hij niet kan verklaren is er niet. Zo simpel kan een intellectueel dus zijn.

    Blijft over: het geweten, het gevoel en al die andere dingen die niet zomaar te verklaren zijn. Of zoals Pim van Lommel (een man die wel over de grenzen van zijn vakgebied durft kijken en die terecht stelt dat wetenschappers niet moeten veroordelen maar nieuwsgierig moeten onderzoeken) schreef over het verschijnsel BDE:

    'misschien is ons brein wel niet een zelfstandige gedachteneenheid waarin alles verklaarbaar is, maar gebeurt het werkelijke denken buiten ons lichaam en zijn de hersenen alleen maar een ontvanger voor die gedachten waar de mens door zijn ontwikkeling ontvankelijk voor is.' Dat is een veel bescheidener opstelling. Pim van Lommel heeft dan ook veel te verduren van zijn hautaine collegae. Maar ik ben zijn fan vanwege zijn open mind, iets wat Swaab ten enenmale mist.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het boek van Swaab in huis maar vind het nogal saai dus het schiet niet erg op. Als iemand populair is wil iedereen hem lezen? Dat wil nog niet betekenen dat het waar is wat de man schrijft en zegt. Ik heb hem niet op tv gezien maar als ik dat zo lees dan zou ik me ergeren aan hem waarschijnlijk.
      Zo simpel kan een intellectueel zijn, inderdaad, dat denk ik ook weleens :))

      Verwijderen
  5. Coen Simon heeft zelfs een prijs gewonnen een paar dagen terug, las ik gisteren in Trouw :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk stuk en fijn om te horen dat er veel meer mensen zijn die afstand nemen van Swaab's gedachtengoed.
    Zolang de westerse geleerden het bewustzijn in het brien plaatsen zal het moeilijk zijn daar los van te komen. In het Oosten wijzen ze naar het hart als ze het over bewustzijn hebben. Ik denk dat het denken in het brein plaatsvindt ,maar dat het ook het doorgeefluik voor ons bewustzijn is dat IN EN OM ons aanwezig is. Hoe zouden we ons anders bewust kunnen zijn van onze omgeving? We zouden het wel zien, maar bewustzijn is iets anders dan zien.
    Maar ja, wie ben ik om.... :-)
    En omdat ons leven meer is dan ons brein denk ik dus ook dat we een vrije wil hebben. Wel beperkt want we kunnen wel willen vliegen als een vogeltje, maar dat kan niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zou bewustzijn dus in onze aura zitten?
    Je kunt niet alles wat je wilt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hallo margreet,
    ik ben er nog en ben jou niet vergeten,
    ik heb alleen niets te melden.
    nu ga ik naar de bios met een vriendin.
    wuthering heights.
    (het eerste boek dat ik in het engels las op de middelbare school, ik begreep er niet veel van toen maar ben het nooit vergeten.
    nita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Nita, ben jou ook niet vergeten hoor, maar er kwam niks meer op je blog,en nu heb ik de link net weggehaald. Op Hyves kom ik zelden maar toen ik daar nog es keek stond er ook niets nieuws. Sorry dat ik niets liet horen. Gaat het wel goed met je?
      Ik ken die titel alleen van Kate Bush.
      Tuurlijk heb je wel wat te melden toch,ik heb ook weinig bijzonders te melden, zat ook wat in een dip eigenlijk wel en lichamelijke toestanden, maar gaat nu weer de goede kant op.
      Hoe was de film?

      Verwijderen
  9. Je maakt hier een bekende fout: determinise van de "ziel" en de hersenen wil niet zeggen dat het bestraffen van misdadigers geen nut meer heeft.
    Zoals je zegt wordt het gedrag bepaald door de genen en de omgevingsfactoren. Een maatschappij waarin misdadigers worden bestraft is een heel andere omgevingsfactor dan een maatschappij waarin dat niet gebeurt, en beinvloed daardoor het gedrag van potentiele misdadigers. Het is dus zeer wel nuttig om ook in een wereld waarin geen vrije wil bestaat en geen onstoffelijke ziel om misdadigers te bestraffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Reacties
    1. Leuk, die extra groeten nog Bob :)
      Ik vind natuurlijk ook wel dat misdadiger bestraft moeten worden, of er nu wel of niet sprake van ziel/vrije wil is.
      Maar HOE wordt dat gedrag van die potentiële misdadigers dan beïnvloed?

      Verwijderen
  11. Als je gedrag wil beïnvloeden dan kom je er niet met gevangenisstraf (met de doodstraf al helemaal niet). Dan zal je een strak beleid moeten voeren gericht op het bewust maken en het trainen van misdadigers in de praktijk van heet leven. Tegelijkertijd moet je ze na hun straf een kans op een baan geven. Als je dat niet samenhangend doet, is het een utopie om te denken dat straf ook maar IETS uithaalt. Hoogstens is het effect: ze zijn voor de duur van hun detentie van de straat.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Er kan een afschrikelement zijn, maar ik denk dat dat tegenvalt eerlijk gezegd.
    Maar mensen als Robert huppeldepup mogen van mij toch liefst wel voor de rest van hun leven achter slot en grendel!

    BeantwoordenVerwijderen