dinsdag 11 september 2012

Lekker snel

foto bieslook van internet
Een recept uit mijn nieuwe kookboek, we aten dit vanavond.
Naast de recepten staat info over de maaltijd/ingrediënten, dat vind ik handig.
Hier staat oa iets bij over afvallen:
Mensen die willen of moeten afvallen doen er goed aan zo weinig mogelijk tarwe(pasta, brood, koekjes, crackers), mais en aardappelen te eten. Deze ontregelen de bloedsuikerspiegel snel.
Peulvruchten zijn een prachtig alternatief.
Verder staat er nog info over de Alliumfamilie(ui/prei/knoflook etc) Dagelijks gebruik is aan te raden.



Bij de bouw van de piramides in Egypte, waar zeer veel mensen aan werkten, waren ze verplichte kost om de ziektekiemen buiten de deur te houden.
 Ze leveren een bijdrage aan het onschadelijk maken van kankerverwekkende nitrosamines.

Dan nu het recept dat snel op tafel staat.
voor 3 a 4 personen
2 uien
1 flinke teen knoflook
kleine beetje kokosolie(pot)
circa 300 gr. rundergehakt of quorn
gehaktkruiden
2 eetlepels kerrie
2 theelepels kurkuma
3 middelgrote preien
1 pot witte bonen in tomatensaus(uit glas)
paar eetlepels gesnipperde bieslook
scheutje olijfolie
Ui fruiten in de kokosolie, vlees/quorn erbij en kerrie/kurkuma.
Als dit mengsel aangebraden is de prei erbij doen. Mag een beetje knapperig blijven.
Op het laatst de witte bonen, de bieslook en de olijfolie erbij doen.

9 opmerkingen:

  1. dit lijkt een lekker recept en ik zie dezelfde aanraders omtrent de suikerspiegel als bij mijn dieet wat eigenlijk geen dieet is maar een eetmanier eigenlijk.Alleen doe ik wel eventjes de Fase1 programma om af te vallen.Mijn bloeddruk is ook gedaald zag ik vandaag goed he? Dit meet ik nu een week omdat ik een bepaald medicijn wil halveren en daar voor is en week bloeddrukcontrole nodig van de huisarts.Ik hoop zo dat het zal lukken.Want dan zullen de bijwerkingen ook verminderen.Kurkuma moet ik nog aanschaffen en die kokosvet vervang ik door mijn olijfolie hoor.Ik vind kokos zo vies brrr.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja jij houdt niet van kokos. Jammer want het is erg gezond. Ik moet zeggen dat als je in kokosolie bakt het eindproduct-de maaltijd toch niet naar kokos smaakt. Dus je zou het eens kunnen testen met een klein potje.
    Als je in olijfolie bakt smaakt het eindresultaat toch ook niet naar olijven he(ik houd nl niet van olijven maar gebruik wel veel olijfolie)
    Kurkuma is een heel gezond specerij, goed om veel te gebruiken. Als je bv vlees en jus eet dan kan daar wat door. In dit kookboek wordt er ook veel gebruik van gemaakt. Er staan helaas ook nogal wat recepten met zalm in..brr dat hoef ik dus niet.
    Het zal je vast lukken Novie! Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dank je wel lieve Margreet en bedankt voor je recepten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Witte bonen in tomatensaus eet ik regelmatig.
    Ik hoef niet af te vallen, maar zoals ik in je vorige logje zei, om mijn buikje te verminderen is het goed om tarwe te vermijden.
    Quorn is niet zo'n goede vleesvervanger, beter een ander merk want er zit te weinig ijzer en geen B-12 in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ijzer en B12 zitten ook in andere voedingsmiddelen? Ik vind zelf quorn niet lekker dus ik doe gehakt, het enige vlees dat ik eet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb nog es gezocht op B12 tekort en dat schijnt vaker voor te komen dan we denken. Iets om alert op te zijn!

    Over quorn zegt mijn boek; 'Is een natuurlijk gefermenteerde schimmel. Het is een vervanger voor vlees en een redelijk goede eiwitbron. Ook bevat het redelijk wat zink. Helaas bevatten de gemarineerde quornproducten uit de supermarkt veel additieven. Koop daarom liever de naturel variant die je zelf marineert/op smaak brengt met kruiden en natuurlijke smaakmakers.'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus over het ijzer hebben ze het niet.
      Maar dat kan je dan uit andere voedingsmiddelen halen.

      Verwijderen
    2. Nou ik lees nu dat er 2 soorten ijzer zijn:
      http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ijzer.aspx Ook interessant :)

      Verwijderen
    3. Bedankt voor de link Margreet, het is een hele studie wil je het een beetje goed doen. ;-)
      Maar als je afwisselend eet, dan kom je een heel eind.

      Verwijderen