maandag 10 september 2012

(h)eerlijk eten

Van een tuinvriendin had ik een kookboek te leen waar zij zelf heel enthousiast over vertelde. Er staat vooral heel veel informatie in over hoe je gezond kan eten, welke combinaties goed werken voor je lichaam: hoe kun je je gezondheid positief beïnvloeden. Want we vinden onze gezondheid wel erg belangrijk, maar we vertalen dat meestal niet in ons eetpatroon. Op school leer je ook weinig over voedsel.
Ik heb wat recepten uitgeprobeerd en Myrthe en ik hebben heerlijk gesmuld. Vrijdag wilde vriendin het boek graag terug en dus wilde ik het zo snel mogelijk gaan kopen :)
Zaterdag waren we in Zwolle, maar in de natuurvoedingwinkel aldaar hadden ze het niet. Op weg terug naar huis misten we de juiste trein naar huis, wat betekende dat we een uurtje zouden moeten wachten op CS Assen. Zou de natuurwinkel aldaar....? Maar het was al na zessen toen we daar aankwamen en de deur was dicht.
Maar wacht...in de etalage lag een hele stapel.... jawel!! En... ik zag een mevrouw in de winkel bezig...dus ik tik tegen de ruit en wijs op het boek. Ze snapt me niet, doet de deur open en ik zeg op mijn allervriendelijkst dat ik dat boek graag wil kopen.. :)
En ja hoor, het mag nog. Dat noem je nu een geluk bij een ongeluk en wie niet waagt, die niet wint, of brutalen hebben de halve wereld. :pp
En toen bleek Appie Heyn (ook) nog open en konden we nog allerlei lekkere dingen inslaan.
In het boek staan 125 recepten voor een optimale energie, gezondheid en een gezond gewicht.
Meer info op de website van Rineke Dijkinga

De invloed van voeding op lichaam en geest wordt vaak behoorlijk onderschat. Mensen vergeten nogal eens dat hetgeen ze in hun mond stoppen, uiteindelijk hetgeen is waar hun eigen weefsels van gemaakt worden. Oftewel: “Je bent wat je eet”.


Wist u dat...
  • Circa 70 tot 80 % van alle chronische klachten en ziektebeelden te beïnvloeden zijn met de juiste voeding?

19 opmerkingen:

  1. ja daar geloof ik in, met de juiste voeding blijf je wel een heel stuk gezonder:-)
    er zijn veel van dat soort boeken hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo Margreet
    nou jij hebt je best gedaan om dit boek te kunnen kopen.Publiceer eens een gerecht daaruit en ik zal eens kijken of ik het kan lenen bij de bieb om het eens door te kijken.Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal nog een recept uit het boek in het log zetten straks.

      Verwijderen
  3. Nou Margreet het boek is gereserveerd ik krijg bericht als het boek voor me klaarstaat.Ben erg nieuwsgierig naar de recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt me een goed boek en een uitdaging daarmee aan de slag te gaan.
    Wel, ik heb de laatste tijd behoorlijk geminderd met alles. Ik drink bijna alleen nog water, eet brood zonder boter met zeer bescheiden beleg, en de avondmaaltijd is zoutloos, sausloos en precies afgewogen. Het nadeel daarvan is mijn broek. Die zakt gewoon af als ik ga staan. Dus gaatjes in de riem. Ik hoop het vol te houden. Het gekke is dat ik nauwelijks honger heb. Hopelijk ga ik me nu wat beter voelen. Ik wil wel weer graag bij die 70 - 80 procent horen. Mocht je een leuk receptje hebben, ik houd me aanbevolen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wil je afvallen Plato? Oh nee, je bent al afgevallen, je hebt nieuwe broeken nodig of een goede riem :)
      Je kunt het beste het boek lezen.
      Als je volwaardig voedsel eet heb je minder/geen last meer van snaaimomenten.

      Uit het boek; De meest 'foute' voedingsmiddelen eten we op feestjes en voor de tv. Maak deze walnotentapenade bv; een mooiere combinatie voor onze gezondheid is bijna niet denkbaar;
      100 gr walnoten
      2 eetl. zonnepitten
      5 zongedroogde tomate2 takjes verse basilicum
      5 takjes peterselie
      1 flinke scheut walnootolie
      snufje zout en peper
      scheutje citroensap
      Walnoten in de blender, als ze fijn zijn de zonnepitten erbij. vervolgens de in stukjes gesneden tomaat, basilicum en peterselie
      Daarna olie zout en peper en citroensap erbij naar smaak.

      Verwijderen
    2. lijkt me heerlijk Margreet

      Verwijderen
  5. Zo Novie, jij hebt er ook even moeite voor gedaan :)
    Kom je weleens in de natuurvoedingswinkel? In dit boek wordt biologische voeding aanbevolen en sommige ingrediënten vindt je ook daar vooral, alhoewel AH ook steeds meer biologisch verkoopt, daar heb ik zaterdag nog wel een mooi flesje olijf/lijnzaad/koolzaad-olie gekocht.
    Ik gebruik nu ook die kokosolie(misleidende naam want het is een potje met kokos in nogal vaste vorm :)) waar ik laatst over blogde veel bij het koken. Gisteren heb ik rode bietjes gemaakt(eigen recept hoor) met kokosolie en dat was erg lekker.
    Rode biet a la Margreet:
    rauwe rode bietjes dun schillen, een klein uitje bakken in wat kokosolie, de rauwe grofgeraspte bietjes erdoor roeren met wat zout. Deksel op de pan. Ondertussen rasp je een appel grof + een stukje geschilde verse gemberwortel fijn. Dit doe je er ook door. Gaar koken en er hoeft niks meer bij. (geen azijn of suiker)
    Er wordt veel met kokos en kruiden als kurkuma en kerrie gedaan, is zeer gezond ook. Broccoli is een van de beste groenten, maar sowieso kool en (knol)selderij.
    Nou je je zou het boek alleen al om de info moeten hebben en rekening houden met de goede combinaties.
    Wel vet gebruiken hoor, juist wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. rauwe rode biet? ik lust heel graag rauwe groenten en eet ze vaak maar rooie biet heb ik nog nooit gehad toch eens proberen.Kool en knolselderij doe ik ook vaak rauw in een salade.ik zet mijn tanden in kiezen graag in rauwe groenten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, als je ze eet zijn ze wel gaar hoor. Veel mensen kopen gekookte bietjes of koken ze eerst in de schil en verwerken ze dan.

      maar rauwe bietjes kunnen ook wel in een salade ja

      Verwijderen
  7. Dat is een heel goed boek Margreet, wat ik zo lees in je log en op haar website, klopt met dingen die ik al wist.
    Walnoten, kurkuma (het geel in kerrie), broccoli, tomaat, kool, kokosolie enz.

    Bonen, aardbeien, blauwe bessen en groene thee zijn ook heel goed, en nog veel meer natuurlijk. Witmeel, witte rijst e.d vermijd ik en eet volkorenbrood/pasta en zilvervliesrijst.
    Ik houd niet zo van koken maar ik eet wel tamelijk gezond en snoep bijna niet, wel een stukje pure chocola.
    Doordat ik mijn hele leven al matig ben, denk ik dat ik nu een stabiel gewicht heb ( net als jij ) en nog geen gezondheidsproblemen, voor zover ik weet dan.

    Ja, wat een geluk had je, en wie niet waagt die niet wint, maar brutaal vind ik het niet hoor. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb niet altijd zin in koken maar op zich vind ik het wel leuk om te doen. En ik eet ook lang niet altijd gezond, gisteren had ik een petdag en at ik bv crackers(van witmeel) met roomboter, later nog een bakje griekse yoghurt, oh ja en nog iets gezonds wat ik in Zwolle kocht, een stuk vijgen'brood' wel lekker ook.
    Tarwe is trouwens niet zo gezond blijkt, zonder dit graan neem je makkelijker mineralen op (meen ik) Dus beter brood van een ander graan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik word niet vrolijk van de vindingen van cardioloog W.Davis, als je op tarwe, ongezond googled dan zie je dat tarwe inderdaad niet zo goed is. Hij schreef een boek : Wheat Belly, en ik heb inderdaad een buikje.
      Spelt en rogge, havermout e.d zijn beter.
      En quinoa, linzen, bonen, rijst als vervanger van de tarwepasta.
      Mijn supermarkt heeft speltbrood maar dan van speltbloem, ik vraag me af of ik daar wat aan heb, het is geen volkoren.

      Verwijderen
  9. Ik zou naar een andere bakker/supermarkt gaan of nog beter, de Natuurvoedingswinkel, want biologisch is echt gezonder. In jouw woonplaats is dat geen probleem toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In mijn wijk is helaas niets, mijn supermarkt is al een kwartiertje lopen en voor de Natuurvoedingswinkel moet ik met de bus.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Laten bezorgen dan? :) Ik weet dat mijn zus veel besteld bij de Ekonoom, die bezorgen eens per week dan thuis. Of zelf bakken, vroeger bakte ik ook zelf mijn brood, tegenwoordig heb je broodbakmachines, maar die vind ik niet zo milieuvriendelijk en je hebt altijd zo'n gat in je brood van de deeghaken.
    Maar je kunt je er ook bewust van zijn en gewoon es vaker iets anders nemen, bv die spelt of roggebrood, je moet er ook weer niet al te strak mee omgaan, het moet wel leefbaar blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Laten bezorgen zou kunnen, maar ik ga er net zo mee om als jij, dus er wel rekening mee houden, maar niet te strak.
    Die spelt heb ik nu, is net een witbrood. Roggebrood lust ik ook.
    We hebben hier een broodbakmachine staan, mijn ene zoon heeft een hele tijd zelf brood gebakken, hij eet nu geen brood meer, wel groenten, bonen, rijst, noten e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ga er ook niet fanatiek mee om hoor, gisteren aten we patat :) maar ik vind het leuk om die recepten uit het boek uit te proberen en we vinden het allemaal ook lekker dus dan is het des te leuker natuurlijk.
    Dus je zoon is wel fanatiek, een vriendin van me(van dat leenboek) eet meen ik ook geen brood meer.

    BeantwoordenVerwijderen