dinsdag 8 januari 2013

praat eens mét... je konijn

Tegen dieren praten doen best veel mensen, bijna iedereen misschien weleens, zeker als het je eigen (huis)dier is.
Maar je kunt dus ook communiceren mét dieren.
Margrit Coates heeft er boeken over geschreven, zo las ik in de mail die ik van tijdschrift Ode kreeg vanochtend.
Dat dieren begrijpen wat je zegt en ook aanvoelen wat je bedoelt en hoe je in je vel zit, dat merk ik zelf sowieso.
 Elk dier is en reageert verschillend, ze hebben hun eigen karakter. Ik vind dat leuk om te zien.
We hebben 3 katten uit hetzelfde nest(zoals de meesten nog wel weten-sommigen werden knetter van de vele fotologjes :p) Ik heb ze geboren zien worden, ze zijn alle drie zeer verschillend. De 2 katertjes lijken totaal niet op elkaar, Ricky ziet er uit als een stoere kater maar is een bange schijtert, hij vertrouwt mij eigenlijk als enige. Zijn broer Dikkie is een allemansvriend en ziet er helemaal niet uit als een kater, we noemen hem weleens onze homo :p
Van de 2 konijntjes heb ik met Ko de hechtste band, hij was er ook al een jaar voor zijn vriendin Suus, ook een schatje maar wat banger, kwam, Ko is naar buiten gericht, naar de mensen en de katten, hij merkt alles op. Suus let eigenlijk alleen op Kootje en volgt hem vaak ook, het is een schattig stel.
 Konijnen houden niet van opgepakt worden, maar als ze 's avonds na het rondrennen weer in hun verblijf gaan, komen ze vaak even bij het deurtje liggen en willen dan heel graag geaaid worden. Voor mezelf is het een soort meditatie. Als ik stop en zeg dat we gaan slapen kijkt Ko me meestal even aan, hij snapt het. Konijnen maken weinig tot geen geluid, ze knorren wel zachtjes als ik ze aai en blijven doodstil zitten, bijna in trance ;)
Margrit Coates laat in haar boeken zien hoe je een hechte band ontwikkelt met de dieren om je heen. Het idee dat dieren, net als mensen, gedachten en emoties hebben wordt meer en meer geaccepteerd. Dieren zijn zich bewust van de innerlijke wereld van mensen.


Haar boek De taal van dieren is een praktische handleiding voor de interactie tussen mens en dier. Maar ze heeft er dus meer geschreven.

Verder is er nog heel interessant nieuws: honden kunnen ziektes bij mensen ruiken, dat blijkt uit steeds meer onderzoek. Maar daarover mag je elders lezen, wel de moeite waard hoor!

17 opmerkingen:

  1. Ja, ik communiceer ook met mijn kat, hij begrijpt zinnetjes en woorden en reageert daar meteen op.
    Maar meestal heeft dat met eten te maken.
    Hij 'zegt' b.v. dat hij wil eten, en als ik dan zeg: 'nog te vroeg ', dan gaat hij weer liggen wachten.
    We hebben ook vaste gewoontes, hij weet dat als ik op een bepaald tijdstip iets eet, b.v. brood met kaas, dat hij dan ook een heel klein stukje krijgt, wat ik in nog kleinere stukjes verdeel, en bij het laatste stukje zeg ik 'op 'en dan weet hij dat hij niet meer krijgt, en loopt meteen weg. :-) ( Naar zijn waterbak ).
    Ik weet niet hoe hij zou reageren als ik niet lekker in mijn vel zit, ik heb nogal een gelijkmatig karakter, geloof ik.
    Hij komt regelmatig op schoot om geaaid te worden, daarna gaat hij slapen of op zijn eten liggen wachten.

    Zijn karakter lijkt op dat van Ricky, ik noem hem weleens 'held op sokken'. Hij slaapt net als Dikkie, op bed tegen mijn benen.
    Emoties hebben ze zeker, hun denken zal minder ingewikkeld zijn dan bij ons.
    Leuk, je contact met Kootje. :-)

    Dat honden ziektes kunnen opmerken wist ik, een tijd geleden was er een tv programma waarin een hond zijn vrouwtje waarschuwde voor een aanval.

    Fijn dat je er weer bent, Margreet. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Margrit bedoelt denk ik meer dat je intuïtief kunt communiceren met dieren, dat is iets anders dan dat ze van bepaalde woorden/zinnen de betekenis hebben geleerd natuurlijk. De konijnen weten ook precies wat er komt omdat ik alles steeds hetzelfde doe, zo kun je ze vanalles leren.
    Of hun denken minder ingewikkeld is? Meer anders denk ik, ik ga maar een van die boeken kopen, lijkt me wel interessant.
    Ja ik ben toch maar weer verder gegaan hier :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat had ik wel begrepen, over dat communiceren.
      Ik voel wel dat hij graag bij me is.
      Ben benieuwd of jij nu een hechtere band met je dieren kan ontwikkelen.

      Verwijderen
    2. Ik begrijp ze al voldoende denk ik maar ik vind het leuk om erover te lezen en voor Myrthe is het misschien goed.

      Verwijderen
  3. jawel ik geloof in praten met dieren, en dat ze jou aanvoelen is een ding wat zeker is,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dieren heb ik weinig ervaring mee......maar ik heb wel ervaringen met 2 hondjes. Het eerste hondje en het tweede hondje van mijn ex-schoonsdochter.Ze hebben mijn verdriet mee gevoeld.Het raakt me nu me nog merk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dieren zijn puur en dat raakt je ja. Mooi Novie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja, ik praat ook met mijn hond en ik denk dat hij mij beter aanvoelt dan ik hem.
    maar ik doe mijn best.
    hij vertrouwt me wel.
    margreet, ik ben heel blij met jouw blog.
    ik gebruik nu kokosolie en heb het boek over gezond eten aangeschaft.
    ik heb er veel uit geleerd.
    bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Nita, ik ben blij dat je er wat aan hebt.
      Leerzaam boek is dat he, ik zal em ook es weer tevoorschijn halen :)

      Verwijderen
  7. Interessant stukje. Sommige reacties ook. Mijn ervaring met dieren is dat ze op bepaalde punten meer gevoelig zijn dan mensen. Dat komt vast omdat bij ons het denken zo'n grote plaats inneemt. Ik herinner me nog die laatste blik van Minnie toen we haar moesten laten inslapen om haar een verdere lijdensweg te besparen. Die blik drong diep in me door. Ik voelde haar angst, pijn maar ook haar berusting. Daarna ging ze rustig liggen en sliep in. Ja dat heeft me veel gedaan.

    Fijn dat je weer terugbent, Margreet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij besteden idd (te?)veel aandacht aan ons denken he. Dank voor het delen van je ervaring Plato.

      Verwijderen
  8. Mijn dochter (net 17) heeft voor haar verjaardag een boek gekregen over hoe je konijnen kunt opvoeden en kunstjes leren. Voor die opvoeding is het veel te laat, maar qua kunstjes hebben we hoop ;-)

    Onze Bella is een Franse Hangoor en wil niets liever dan geaaid worden. Als ik in de keuken de groente schoonmaak komt ze altijd achter me liggen. Om iets te snaaien te krijgen. 't Is soms net een hondje.

    Bella herkent wel zinnen. Als ik zeg: ga maar even in je hok, en ik jut haar voorzichtig op, dan gaat ze idd haar hok in. Ze is intelligent. Als ze weet dat het bedtijd is en ze haar hok voor de nacht in moet, holt ze nog even snel naar de kattenbak. Mensen die zelf geen dieren hebben, vinden het vaak maar raar dat jij daar zoveel tijd aanbesteedt. Terwijl je er zoveel liefde voor terugkrijgt!
    Groetjes Kakel.
    PS vind je het goed dat ik je op mijn blogroll zet?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Mirjam, ja natuurlijk mag dat, alleen is het al ruim een maand geleden dat ik een nieuw log plaatste en ik weet niet hoe het verder gaat :) Alles kan zo veranderen :) heb je mijn logje gelezen over de komst van Suzy, vind ik zelf een heel leuk, vooral ook door de foto's. Ja ik vind konijntjes heel lief met elkaar, kan ook anders weet ik maar wij hebben een heel schattig stel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geeft niks, ik heb een abonnement op je genomen en wacht gewoon rustig af. Succes en sterkte waar je druk mee bent!
      Liefs Kakel

      Verwijderen
  10. Deze bedoel ik:
    http://allesverandert-7.blogspot.nl/2011/07/suzy.html#comment-form

    BeantwoordenVerwijderen