zaterdag 16 februari 2013

leesvoer

Ik lees graag nog even voor ik ga slapen, vaak is dat een tijdschrift, maar als ik een leuk boek heb...
En nu heb ik 2 leuke boeken!
Dus ik ga nu heel graag naar bed! :)
In 'Toen God een konijn was" van Sarah Winman was ik al op de helft toen ik een boek cadeau gaf die ikzelf ook wel wilde  lezen..en ja..toen ik eenmaal een bladzijde had gelezen kon ik er niet meer mee stoppen..
"Roem" heet het, van Daniël Kehlman en het zijn een aantal(9) losse verhalen die toch weer bij elkaar horen. Ontzettend knap geschreven, je blijft erover nadenken..of dat voor mijn nachtrust goed is..? :) Intrigerend boek!
Ik lees nu elke avond een verhaal.
In Roem onderzoekt Kehlmann (1975) op welke manieren een mens zichzelf kan kwijtraken, opzettelijk of per ongeluk. Het zijn op zichzelf staande verhalen, maar personages uit het ene verhaal duiken zijdelings op in andere verhalen.
 Deze las ik gisteravond:

De vrouw die zwaar wordt getroffen door Kehlmanns goochelarij is een Europese schrijfster die in een niet nader benoemd land (waarschijnlijk Noord-Korea) wordt achtergelaten tijdens een journalistenreis.
Gestript van alle zekerheden en volkomen hulpeloos moet zij deze nachtmerrie op eigen kracht zien te overleven. Later zal haar naam opduiken in het verhaal van de journalist wiens plek zij op deze reis had ingenomen.

Verder lees ik nogal veel over voeding de laatste weken, zo schijnt soja toch niet zo gezond te zijn als ik dacht, behalve dan in gefermenteerde vorm. En is het vooral van belang om te zorgen voor zuurstofrijk bloed om gezond te blijven.. wat niet alleen met voldoende beweging wordt verkregen maar ook door het juiste voedsel te kiezen. (geen suikers en zeer weinig koolhydraten). Ik zal er hier verder niet over uitweiden; de ervaring leert dat velen gezondheid het belangrijkst vinden maar er weinig voor willen doen of laten.(dat geldt -helaas-ook voor mijzelf hoor)

35 opmerkingen:

  1. Aparte titel heeft het boek : Toen God een konijn was. Mooi muziekstukje is Same story, hier rechtsboven kon ik het niet beluisteren, wel op YouTube.
    Roem lijkt me een interessant boek, en, heb je goed geslapen? hihi.
    Goede manier om graag naar bed te gaan. :)

    Welke voeding het beste is blijft lastig, de inzichten veranderen steeds. Ik eet regelmatig een sojaburger, daar zit soja-eiwit in.
    Maar als je matig en gevarieerd eet dan kom je al een heel eind, denk ik. En niet te veel suiker en vet, suiker uit fruit kan dan weer wel. Ik eet nu ook één keer roggebrood en één keer tarwe, i.p.v. twee keer tarwe.

    Van zuurstof 'roest' je sneller, daarom waren anti-oxydanten toch goed? En je brandt sneller 'op '?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh de videospeler is te smal zie ik. Het is de muziek die achter dat stukje over het boek staat.
      Ik sliep op de bank, het ging wel..heb 2 verhalen gelezen ;p Misschien wat voor jou Willie, om in bed te komen ;) Ik ga de soja sterk verminderen, het is echt ongezond. In dat kookboek waar ik al es over schreef staat het ook eigenlijk al, ze raad het af. Alleen gefermenteerd is het oke, dus liever tempeh. Gevarieerd is goed ja, maar dan wel gezond gevarieerd he :) Dit is geen inzicht die veranderd is trouwens hoor, het is gewoon big business. lees hier maar es http://www.bertyn.be/nl/soja-of-soya-is-geen-mirakel-voedsel-veggie-of-niet.html Vet is wel goed juist dat hebben we nodig, als je maar de juiste eet, kokosolie bv. En roomboter ook. Fruit is goed maar liever niet als sap dus las ik. Het is best nog in gewikkeld :) We eten teveel koolhydraten eigenlijk, daar komt het op neer. tevvel koolhydraten wordt omgezet in suiker en daar wordt je dus dik van.
      Van die roest komt me niet bekend voor, je moet zorgen voor zuurstofrijk bloed, dat doe je door voldoende beweging en de juiste voeding dus.

      Verwijderen
    2. Als ik ook nog boeken lees, ga ik nog later slapen...... :)
      Haha, je ging dus niet je bed in. ;)

      Ik heb het artikel gelezen, het draait weer eens om de poen. :(
      Ik denk dat we beter weer kunnen eten zoals onze ouders en grootouders, vlees was duur dus daar aten ze niet veel van, en veel groenten.
      Bonen en noten zijn goed, vooral walnoten.

      Roest is oxydatie, je hebt wel gelezen over anti-oxydanten toch?
      Heb je ook een link over het zuurstofrijke bloed?

      Verwijderen
    3. Ja ik weet wel wat roest is maar ivm bloed? of ons lichaam?
      Ik zal kijken of ik een link heb, het was een artikel en boek over kanker, dat zou kunnen ontstaan bij zuurstofarm bloed.

      Verwijderen
    4. Ik vond al een link, ook interessant voor Plato met zijn jicht? http://www.qiworks.nl/weblog/?p=739 En ik kijk nog verder..

      Verwijderen
    5. Ik las in het boek van Rineke over die antioxidanten ja.
      Vrije radicaalvorming is een normaal proces in ons lichaam. We ademen zuurstof in en alle stofwisselingsprocessen in onze cellen gebruiken zuurstof. daarbij wordt een deel van de zuurstof omgezet in vrije radicalen. Vrije radicalen zijn ook niet alleen negatief: we hebben altijd een bepaalde hoeveelheid nodig om bv beginnende infecties onschadelijk te maken. Een overschot aan vrije radicalen(oxidatieve stress genoemd) is echter wel schadelijk en kan gezondheidsklachten veroorzaken en verergeren.

      Verwijderen
    6. Een aantal oorzaken van de vorming van te veel vrije radicalen: teveel eten een hoog stress niveau of bovenmaige fysieke inspanningn. het eten van veel geraffineerde voeding(suikers, witmeel) en/of teveel eiwitten, ontstekingen straling, luchtvervuiling, overdreven zonnebaden, veel reizen met vliegtuig en bepaalde medicijnen. Tot zover maar eerst.
      Tt zover maar eve

      Verwijderen
    7. Bedankt voor de link, over basisch en zuur bloed, en weer blijkt het belang van groenten en fruit.
      En eieren, zuivel e.d. mag wel, maar niet teveel.

      Ja, dat verhaal bedoel ik, over de vrije radicalen. En vit.C is een goede antioxidant.

      Ik vind het lastig om uit al die wetenswaardigheden het juiste te halen en het ook nog eens te onthouden en toe te passen.
      Maar zoals we eerder al eens zeiden, we gaan er een beetje makkelijk mee om. ;)

      Verwijderen
    8. Daarom is dat kookoek van Rineke ook zo handig, daar staat alles heel duidelijk en overzichtelijk in en goede recepten. Ik heb alles nog lang niet gelezen maar af en toe een stukje. Bakken kun je dus het best in kokosolie en dat smaakt echt niet naar kokos hoor. En gebruik veel kruiden en specerijen, die zitten vol antioxidanten.

      Verwijderen
    9. Ik zou het mezelf dus makkelijker maken als ik dat kookboek ook had. :-)
      Ja, dat van de kokosolie weet ik. Roomboter gebruik ik al en kruiden nog te weinig, maar antioxidanten krijg ik genoeg binnen.

      Verwijderen
    10. Ik vind het wel handig je kunt het nog es opzoeken he. Wat dat betreft vind ik een boek prettiger dan internet.
      Het gaat niet alleen om antioxidanten natuurlijk en afwisseling in voedingsmiddelen is ook goed he.Dus ook antioxidanten uit verschillende voedingsmiddelen. Nu ik het weet gebruik ik vaker kruiden, het is ook nog lekkerder :) Het gaat eigenlijk om het gehele voedingspatroon.

      Verwijderen
    11. Ja, en van de kruiden is vooral kerrie belangrijk, het vermindert de kans op dementie.

      Verwijderen
    12. Is dat zo, dat wist ik niet. Maar er zijn veel meer kruiden belangrijk hoor, zoals kurkuma(geelwortel), zit meestal ook wel in kerrie natuurlijk, maar die kun je apart ook gebruiken, is goed ivm kanker. En basilicum en tijm zitten veel antioxidanten in en gember moet je ook niet vergeten! Ook heel verwarmend. Venkel doe ik altijd in de boerenkolstamppot en karwij bij witte kool. Nou ja zo kan ik nog ff doorgaan. Ik ad al een antroposofisch kookboek waar ook het gebruik van kruiden wordt gestimuleerd, daar heb ik geleerd welke kruiden waarbij goed zijn en door het boek van Rineke komt de meerwaarde van kruiden en specerijen nog meer naar voren.

      Verwijderen
    13. Ja, ik bedoelde ook de kurkuma in de kerrie.
      Misschien moet ik eens een lijstje ophangen in de keuken met welke kruiden, waar goed voor zijn en waarbij je ze kan eten. ;)

      Verwijderen
    14. Ja ik las het nu ook in een van mijn boeken, het is de kurkuma, dat is echt een heel gezonde specerij.
      Dat zal dan een lange lijst worden ben ik bang Willie :)

      Verwijderen
  2. lekker een stukkie lezen margreet,
    dat kon ik vroeger wel maar nu niet meer,
    geeft niks:-)

    lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal niet meer Klaproos, dat lijkt me erg, niet meer kunnen lezen. Maar op de logs wel gelukkig dus :)

      Verwijderen
  3. Mijn eactie dus foetsie hmmmm.Opnieuw
    Ik eet bijna altijd, wat ik denk wat goed is: weinig vlees,weinig vet,overvloedig groente en fruit,bijna geen suiker,Geen light producten,4 tot 6 sneden volkoren of meergranenbrood.Allerlei soorten bonen en peulvruchten.Veel water met bubbels,2 glazen rode wijn per dag.elke dag naturel kwark of yoghurt enz.enz.Eigenlijk heel erg basic.
    geen kant en klaar gedoe maar gewoon een beetje ouderwets denk ik
    Kijk en al die meningen ach die veranderen bija elk half jaar.Kun je peil op trekken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat je denkt dat goed is komt toch door de info die je in de loop der tijd hebt opgedaan he.
    Het zijn niet echt meningen, het zijn adviezen van natuurdiëtisten, die hebben er wel voor gestudeerd.
    Kijk wat er in de krant of populaire tijdschriften staat klopt vaak maar half, zoiets als de bel en de klepel en daar kun je geen peil op trekken..
    Je moet dus zelf nadenken en op onderzoek uitgaan, ik vind dat boeiend en doe er mijn voordeel mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja daar heb je wel gelijk in Margreet de info die je krijgt heeft toch invloed op je daarom wil ik geen dierenmest meer op onze groentetuin naar aanleiding van een bericht dat de meeste dieren gevoerd worden met spullen die niet kloppen en dat je die rommel dan ook weer op je tuin krijgt.Ach Margreet ik bedoel alles niet echt extreem hoor.Nee voor mij geen klinkklare meningen het is en blijft lastig om je alles aan te trekken wat er word beweert over voeding.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja dan zou je dus mest van een biologisch bedrijf moeten nemen of gedroogd, dat is wel te koop.
    Voor mij ook geen klinkklare meningen hoor, maar er zijn mensen die er meer over weten als ik en daar neem ik de adviezen wel van aan dan. Vroeger leerden we over de schijf van vijf :) Ik weet dat er veel onzin wordt verkocht over voeding en dat maakt me kwaad. Zoals melk dat goed voor elk zou zijn..dat is alleen maar omdat ze de melk kwijt moeten.
    Ik heb de zaden voor de tuin weer besteld, we bestellen altijd bij De Bolster, binnenkort gaan we de tuinbonen voorzaaien, ik las in dat kookboek van Rineke hoe gezond tuinbonen zijn. Kijk, dat wist ik dus niet en dat is dan één dingetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind tuinbonen zo lekker en ik heb nog twee zakjes in de diepvries....jammie morgen maar de laatsten opeten en dan gauw weer nieuwe inzaaien zo vlug als dat dan weer kan tenminste het is nog een beetje vroeg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zaaien ze voor in potten/bakken. Tuinbonen kunnen in februari al gezaaid maar niet als het vriest natuurlijk :)

      Verwijderen
  8. Dit las ik o a.over het boek "Toen God een konijn was"

    Misschien zal de titel sommige mensen afschrikken. Dit is echt niet nodig. Er wordt in het boek niet gespot met God, er wordt alleen maar naar Hem gezocht en over Hem getwijfeld. Elly kreeg het beestje met kerst cadeau, omdat zij een vriend nodig had. Net als zoveel kinderen hun huisdier de meest onmogelijke namen geven gaf Elly haar konijn de naam God. En wat is er nu mooier dan dat God met kerst naar je toe komt om je te troosten?


    misschien ga ik het nu ook wel eens leen(grijnzzz)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. leen moet lezen zijn

      Verwijderen
    2. hahaha, ja christelijke mensen denken bij zo'n titel meteen het hunne ervan, jammer he, meteen zo'n oordeel. Gezocht wordt God volgens mij niet maar er wordt ook niet gespot. Ik ben in het tweede deel begonnen nu, ik moet er weer even in komen, het eerste deel vond ik heel mooi. Ik weet alleen niet of jij het wat vindt, jij houdt van een ander soort boeken denk ik.

      Verwijderen
  9. Veel plezier met die boeken. Heerlijk om in bed te lezen. Ik kan er ook wat van. Ik hoor de buurvrouw nog zeggen: zo was het gisteravond weer spannend? En heb je het uitgekregen?

    Ik let tegenwoordig vaak op transvetten. Als die er inzitten neem ik het product niet. Koken doe ik tegenwoordig met cocosolie. En met Ghee. Wordt zeer aanbevolen door dokter van der Blom die bij ons een indringende lezing hield.

    Maar vooral matigheid wordt de grootste deugd genoemd. Ik probeer het.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn alweer bijna uit :) Ja jij bent ook een lezer he, en soms kun je gewoon niet stoppen.

      Verwijderen
  10. Af en toe lukt het me om te lezen Margreet. Tegenwoordig koop ik ze op de boeken/rommelmarkt van het dierenasiel.
    Probeer net weer te lijnen. Mijn grootste boosdoener is mijn snoeplust. Dus als ik lijn probeer ik flink te minderen met lekkers (lees chocolade). ;-)
    Wel een grappige titel, God als Konijn (even verkort). :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het konijn heet God Truus :) Chocola is wel gezond als het tenminste 70% cacao bevat. Dan is het meen ik een goede antioxidant :)Suiker weglaten en koolhydraten verminderen?

      Verwijderen
  11. het eerste boek vond ik erg leuk, ik had het gekocht om de gekke titel.
    roem lijkt me mooi! ik zal eens kijken in de bieb.
    hier wordt ook steeds gezonder gegeten.mijn dochter had vandaag pancakes gebakken van ei en banaan in kokosolie, erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik ook en omdat ik konijnen heb he :)Roem is echt een aanrader ja, je vindt het vast mooi.
      Klinkt lekker!

      Verwijderen
  12. Ach Margreet, ik lees zoveel niet meer.
    Dat witte, dat gaat nog wel maar met dat zwarte heb ik grote moeite!
    Terwijl ik zelf nu een boek heb geschreven en het in eigen beheer uitgeef.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hulk wil vooral zijn boek aanprijzen?

    BeantwoordenVerwijderen