dinsdag 5 maart 2013

Yam(mi)

Kennen jullie de zoete bataat al? oftewel, de zoete aardappel. Het is helemaal geen familie van elkaar overigens, de aardappel komt uit de nachtschadefamilie en de bataat uit de windefamilie(pispotjes)
In het kookboek van Rineke Dijkinga las ik hoe gezond de bataat is en ik kocht ze deze week bij de groenteman. Vandaag aten we hutspot met bataat ipv aardappels(nou ja..ik deed er een paar aardappels bij in). Het werd een mooi oranje geheel, zeker omdat ik er ook nog kerrie door deed.
Met gebakken tempeh was het een heerlijk maaltje, voor herhaling vatbaar.
Binnenkort ga ik ze gebruiken voor friet (Sweet potato fries) en dan wil ik ze bakken in kokosolie, dat schijnt ook heel geschikt om in te frituren en als je het geregeld zeeft kun je het ook heel lang gebruiken (ik las wel een jaar, maar dat hangt natuurlijk af van hoe vaak je frituurt lijkt mij) Ik ben benieuwd hoe het smaakt. Zo kan patat (of batat zoals we hier al zeggen haha) ook nog gezond zijn :)

~
  • Deze stamppot heeft een zeer heilzaam effect op je bloedsuikerspiegel door de pastinaak, zoete aardappel, koolzaadolie en kokosolie.
  • Pastinaak en zoete aardappel zijn rijk aan inuline, een stof die bloedsuikerverlagend werkt, een lang verzadigingsgevoel geeft en ook nog eens als voeding voor onze darmbacteriën fungeert.
  • Zoete aardappelen (voornamelijk de oranje), wortelen, knoflook en kurkuma zijn goede antioxidanten. Die ontbreken vaak in onze ‘traditionele’ hutspot. 
Vanmiddag fietste ik vanwege het mooie weer (hoihoi LENTE) naar O. 7km verderop, o.a. even naar de biologische winkel
en héé.. ze hadden iets van het merk Bio Bandits (leuk promofilmpje)
Ik had daar de vorige keer naar gevraagd omdat ik het nergens kan kopen en bij mijn zus had ik geproefd hoe lekker die dressing door de sla was.
Ik wilde graag de Passionate pepper maar ze hadden alleen Irresistible italian (en idd speciaal omdat ik erom had gevraagd) dus die heb ik maar genomen. Morgen dus sla op het menu.

34 opmerkingen:

  1. lekker margreet, jawel ik ken het wel, vroeger... 5 jaar geleden aten we dat regelamtig in surinaamse gerechten:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent goed bezig, Margreet. :)
    Ja, ik heb wel eens zoete aardappel gegeten, mijn zoon had ze jaren geleden eens in de oven. Het is inderdaad heel gezond.
    Vreemd, in de traditionele hutspot zitten toch wortelen, dan ontbreken ze toch niet?

    Ik had er nog niet van gehoord, van de Bio Bandits. Zal eens kijken of ik ze ergens zie.

    Heerlijk weer ja, iedereen is meteen veel vrolijker en de crocussen op ons balkon zijn allemaal open. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben goed bezig in plannen ja Willie :)De wortelen ontbreken niet nee, maar de antioxidanten wel(behalve dan die in de wortel, dat kan dus beter)

      Verwijderen
  3. ik heb zoete aardappelen nog nooit gegeten pastinaak al wel maar dan wel rauw.Ik zal er eens even even naar de oranje soort daarvan lijkt me wel lekker in een salade..die kokosolie hmmmm nou misschien kan ik een klein probeer potje aanschaffen zal wel eens zien.Leuk dat je hier zo een blogje over schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja ik las het, ik zal pastinaak ook es rauw proberen met een dressing van BioBandits bv :) Op de gemengde sla was het lekker.
      Klein potje en dan even vragen naar de ontgeurde want ik heb ook een potje die wel naar kokos ruikt en smaakt. Als je daar niet van houdt moet je de andere nemen dus.

      Verwijderen
  4. Ik heb wel eens zoete aardappel gegeten. Dat paste bij mijn bloedgroep dieet dat ik toen volgde. Alleen jammer dat die aardappel niet overal te krijgen is. Hier in de omtrek is geen biologische winkel te bekennen.
    Interessant stuk, Margreet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij ons in't durp hebben ze ze bij de groenteman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Margreet, ik heb inmiddels wat ervaring met cocosolie. Ik bak er tegenwoordig alles mee. Het is gezond en vrij neutraal van smaak. Je hebt er bovendien weinig voor nodig. Frituren doe ik niet dus met zo'n (relatief duur) potje doe ik heel lang. Er bestaat ook nog Ghee, dat van roomboter is gemaakt en dat is ook best smakelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja het is duur maar je kunt er heel lang mee frituren dus, mits je het geregeld zeeft, is ook nog beter voor't milieu want er komt niet zoveel afvalfrituurvet. Ik heb er gisteren mee gefrituurt en het ging prima dus, geen kokossmaak. Enige wat lastig was om het uit de pot te krijgen..dus even in warm water gezet. Ghee ken ik niet eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou Margreet ik heb frietjes gemaakt van de zoete aardappel.Haahahaha oranje friet in de actiefy van(Tefal) was lekker hoor.De kokosolie moet ik nog kopen is er niet van gekomen.In de actiefry hoef je maar een paplepel olijfolie toe te voegen is dus niet vet en toch lekker.
    heb je een goede zondag gehad eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hee wat leuk! Ik heb ze vrijdag ook gebakken, vond ze ook lekker. Had jij ze ook voorgebakken? Ik niet en dan zijn eigengemaakte frietjes wat slapper. Volgende keer voorbakken dus. Worden ze in zo'n actiefy ook knapperig? Bevalt je dat goed?
    Ze zijn wel een beetje zoetig he, maar toch lekker.
    Ja beetje saaie zondag eigenlijk, gezocht naar iets wat ik kwijt ben, nog niet gevonden maar wel alerlei laadjes opgeruimd nu haha

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nee knapperig waren ze niet normale aardappelfrietjes wel.En nu is het weer maandag en er waait een koude wind brrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie lenteachtige nieuwe kop, Margreet.
    Krokussen en sneeuwklokjes. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. een lente groet (knipoogje)

    N.....o......v......e......l.....l....e

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja mooi he Willie
    Wordt het weer lente N...o...v..e...l..l.e..?
    Morgen beginnen we op de tuin is de bedoeling..brr

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nu ik die zoete aardappel zo doorgesneden zie liggen realiseer ik me dat ik ze weleens bij een vriendin in deeg gerold heb gegeten. Ik vond het niet lekker, helaas, maar misschien is het wel wennen. Misschien toch nog eens (zelf) proberen er iets mee te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. In deeg lijkt mij ook niet lekker. Misschien een ander recept? Als frietjes zijn ze best lekker alleen slap. Misschien als ik ze eerst voorbak. We hebben vrijdag diepvriespatat in kokosolie gegeten, dat smaakt gewoon net als anders. Leek wel iets minder vet maar dat kan verbeelding zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De onweerstaanbare Italiaan... en dat met de lente... dat moet lekker eten worden.

    Ik vond die zoete aardappel ook niet lekker. Maar later realiseerde ik me dat dat (denk ik) komt omdat ik hem associeer met de aardappel. Laat je dat los dan kun je de bataat op zijn eigen smaak beoordelen (denk ik nog steeds). En dat ie dan best lekker kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hoi alles wel? en gratis op reis geweest?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nee Novie ik ben niet weg geweest, ik was vergeten dat de verloofde van Myrthe hier dit weekend was. Ik heb getekend en verder ben ik een beetje half :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. nou van harte beterschap dan joh.Vervelend voor je.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nou ja..zo erg is het niet :) Maar toch bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Beterschap, Margreet. Die lente moet maar snel komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dag Margreet
    ik wens je goede paasdagen toe
    groetjes van Novelle

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Voel je je alweer beter? Prettige Pasen, Margreet en Myrthe.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. bedankt voor de wensen en van't zelfde :)
    Ja ik voel me wel beter weer.
    Ik blog wel steeds minder en ik voorzie daar ook geen verandering in voorlopig. Alles verandert he :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik heb eens (gewone) aardappelen gebakken die zoetig smaakten. Dat vond ik niet echt lekker. Daarom voor mij geen gebakken bataat. Die oranje lijken net grote wortelen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Nou ik ben er ook niet heel dol op, laatst had ik bij gebrek aan gewone aardappelen een deel bataat door de boerenkoolstamppot gedaan..niet te (vr)eten. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dank je wel voor je support, Margreet. Het deed me goed. Ik heb er op gereageerd. En de schrijfster heb ik uit de linkenlijst geschrapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik las het inmiddels, je werd zelf beledigd he, daar ging het me om, reacties zijn ook niet altijd waar je op zit te wachten maar goed.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Goede reactie van jou bij Plato, Margreet.
    Selma oordeelt over iets waar ze niets van af weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Nou, ze véroordeelt en ik was het niet met haar eens en dan zeg ik dat :)

    BeantwoordenVerwijderen