dinsdag 27 augustus 2013

Weekendje weg

Inderdaad, ik was een weekendje met (dierenoppas)vriendin D in Delft, we sliepen in hotel de Leeuwenbrug bij de gelijknamige brug(de enige met 2 bogen-waarvan geen foto :p) Oh ja, wel een foto met 1 van de bogen +het hotel en de naastgelegen moskee.

Delft is meer dan 750 jaar oud en dankt haar naam aan het woord 'delven' van de oudste gracht: de Oude Delft
Nou ja er is zoveel over Delft te vertellen en zoveel te zien dat ik jullie maar naar HIER verwijs.
Op een warme vrijdagmiddag kwamen we aan op een puinhoop, gelukkig wist ik tevoren dat het station werd verbouwd, we moesten daardoor een eindje omlopen en liepen een beetje fout, er zijn heel veel grachten en bruggetjes, geen wonder :)
Na een kop koffie begaven wij ons naar de plaatselijke VVV voor de route van de stadswandeling..alles kalm aan, het was al een uur of 3 dus de hele route zou niet lukken. Er is veel te zien in Delft en allemaal vrij dicht bij elkaar eigenlijk. Die route is een aanrader!
We kregen ook wel een beetje trek en bestelden op een mooi terras een Vlaamse Friet en kregen 1 grote puntzak met z'n 2, zeker een Delftse gewoonte pp
Een paar plaatjes:
 .

De Nieuwe kerk staat aan de ene kant van de Markt

en het Stadhuis aan de andere kant..
De Oostpoort is de enige overgebleven poort (van de 8)

Voor zaterdag had ik een brocante fietsroute op het program(de voorbereiding lag in mijn handen), NS-fietsen gehuurd op het station, we kwamen eerst weer een stuk door het centrum en ook langs de Oude Kerk met een tentoonstelling die we wel wilden bekijken. Buiten gekomen speelden deze heren extra mooi voor ons :) Ik vergat helemaal een mooie foto van de Oude kerk te maken hahaha
 De route was prachtig, het weer viel een beetje tegen, bewolkt en af en toe motregen  maar een (regen)jas hoefden we niet aan, verderop had het wel flink geregend, straten heel nat en mensen in regenpak, dus wij hadden toch geluk.


 In Schipluiden(heel leuk authentiek dorp), hebben we in een brocante tuin annex antiekwinkel koffie gedronken en uitgerust, we hadden er al wel 20 km op zitten inmiddels en de knietjes begonnen te protesteren. Heerlijk gebak en alleraardigste mensen!



We kregen nog een betere kaart mee en het advies om ook naar "t Woudt te gaan, het kleinste dorp van Nederland (?)
Maar wel met kerk!
Des avonds gingen we met de tram naar Scheveningen waar het regende maar na het eten was het gelukkig droog zodat het vuurwerkfestijn door kon gaan. 
 Zondag hebben we nog een deel van de route gelopen en een kunstwinkel/theeschenkerij bezocht met het betere Delfts Blauw :)
Het bezoek was te kort eigenlijk maar heel leuk en we hebben ook veel gelachen, onze vriendschap is weer wat aangehaald en we hebben besloten zoiets elk jaar een keer te doen!

10 opmerkingen:

  1. Een soort minivakantie. :)
    Je vriendin en jij hebben genoten, zie ik.
    Heeft Myrthe op de dieren gepast?

    Een van de vele prachtige stadjes van Nederland, Delft.
    Jullie kunnen voorlopig vooruit, wat betreft de bestemming. ;)

    In de Nieuwe Kerk liggen de Oranjes begraven.
    Mooie wandeling en fietstocht, jullie hebben veel gedaan.

    Mooie foto's, Margreet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat kan niet, Myrthe was bij haar vriend, ik heb een nieuwe dierenoppas voor weekendjes gevonden. Ze had de katten nog nooit gezien dus ik had foto's met beschrijvingen klaar gelegd. Mollie heeft ze dit weekend ook niet gezien en ik was zelf vergeten de woonkamerdeur open te laten dus nu konden ze alleen in de keuken..zielig, maar het was wel mooi weer hier.
      Ik denk dat ik volgende keer graag naar Antwerpen ga, ik wil niet naar elke stad hoor, veel steden trekken me niet.

      Verwijderen
    2. Ja, dat was een domme vraag van me. Je hebt je nieuwe oppas dus al ingezet, dat vroeg ik me eerst ook nog even af.
      Zij wist zeker niet dat de woonkamerdeur open mocht.
      België heeft ook prachtige steden ja, en b.v. Haspengouw.

      Verwijderen
    3. Ja dat had ik gezegd en opgeschreven maar ze was in verwarring doordat ik de deur dicht had gedaan. Jammer dat ze dan net even belt of smst maar ja.. Eind september gaat ze weer oppassen dus dan zal ik dat nog even zeggen, gewoon bellen.

      Verwijderen
    4. De foto met het grachtje en de bloemen, de foto met de Oostpoort, de weg langs het water en die eronder, het hert, het vuurwerk, het waren er gewoon teveel om op te noemen. ;)

      Verwijderen
    5. Haspengouw ken ik niet, is dat een stad?

      Verwijderen
    6. Nee, een prachtige streek. In het voorjaar bloeien de fruitbomen, Klaproos heeft er weleens een logje over.

      Verwijderen
  2. Twee dagen kunnen je soms het gevoel geven of je een week weggeweest bent! Fijn dat jullie genoten hebben. Zoiets leuks is altijd voor herhaling vatbaar.
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Twee dagen kunnen je soms het gevoel geven of je een week weggeweest bent! Fijn dat jullie genoten hebben. Zoiets leuks is altijd voor herhaling vatbaar.
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen