vrijdag 6 september 2013

Meepraten

Via via kwam ik op een  website  met veel leuke items, voor zover ik zag (met een snelle blik) kun je er niet reageren.

Onderstaand berichtje stond er ook en geeft mijn mening goed weer over het nieuws(dat ik dus ook nauwelijks volg-alleen dmv een krant die ik ook nog sporadisch lees-tijdgebrek ;p)


“Maar je wilt toch kunnen meepraten?” Het gaat wederom over het al dan niet volgen van het nieuws. (Wat overigens beter ‘ouds’ kan heten, want het betreft altijd een verslag van iets wat al heeft plaatsgevonden.) Meepraten, mooi woord. Je wilt dus dat ik met je mee-praat. En als ik tegen-praat, een andere mening of oordeel heb over het gebeurde, wil je me misschien overtuigen. Want we hebben niet echt behoefte aan de mening van onze gesprekspartner; we zoeken naar bevestiging van ons gelijk. Het geeft de mens een goed gevoel om overeenstemming te bereiken over een bepaald onderwerp. We geloven onze eigen overtuigingen en willen graag dat de rest van de wereld ook onze overtuigingen deelt, zodat wij lekker veilig gelijk hebben met z’n allen. Elke discussie aangaande het nieuws gaat hierover.
Laatst hoorde ik de eerste zin van een liedje: ‘van de wereld weet ik niets.’ Lijkt me een fijn uitgangspunt. Ik praat niet mee, ik praat ook niet tegen en van de wereld weet ik niets.

24 opmerkingen:

  1. Nou hier kun je dus wel reageren(glimlach)
    Alles verandert zo snel Margreet en zo`n situatie als in Syrie daar kun je toch eigenlijk helemaal geen goede mening over geven toch. Ik weet wel dat er allemaal eigen belangen worden beschermd in die situatie. Voor de vluchtelingen vind ik het vreselijk maar wat er moet gebeuren ik weet het niet hoor. Het is een moeras en hoe je ook loopt en doet verzuipen doe je daar vast en zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind ik ook Novie, al dat gebabbel erover irriteert me ook wel, al zie ik het allemaal niet op tv hoor, al doe zogenaamde deskundigen pfff

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt inderdaad niet reageren op mijn site (wel evt. via de Facebookpagina). Dankjewel voor het delen en een zonnige dag gewenst :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je schrijft leuke en boeiende stukjes Angela.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er wordt hierboven in dat stukje geschreven:
    'We geloven onze eigen overtuigingen en willen graag dat de rest van de wereld ook onze overtuigingen deelt, zodat wij lekker veilig gelijk hebben met z’n allen.'

    In mij werkt het toch echt heel anders.
    Ik GELOOF niet in mijn eigen overtuiging, want die heb ik niet op die manier. Maar uit mijn eigen ervaring weet ik hoe de dingen bij mij en in mij werkt. Ik vind het leuk om dat uit te wisselen en erover van gedachten te wisselen en ik voel me niet veiliger als iemand dezelfde ervaring heeft. Maar vindt het wel leuk als ik merk dat er meer mensen dezelfde ervaringen hebben. Niet meer en niet minder dan dat. Maar vaak wordt het in blogejes anders en zoals hierboven geinterpreteerd. En dat vind ik dan weer jammer, want dan valt er niets meer belangeloos uit te wisselen over je eigen en andermans ervaringen. Ik wil dus alles (voor zover mogelijk) weten over mijn eigen (binnen) wereld ;-) En ik vind het heerlijk om te delen.
    Ik vond het dus ook heel leuk hier over na te denken. Hoe zit dat bij mij? Nou, anders dus. Toch kan ik me voorstellen dat misschien wel de meeste mensen daar anders over denken. Niets is gelijk.
    Mooi blog Margreet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat kan heel goed Elly dat het voor jou anders werkt, voor veel mensen werkt het denk ik wel zo. Als je alleen staat in je mening of ideeën dan kun je je ongemakkelijk voelen. Of zelfs gaan twijfelen. We zoeken vaak toch geestverwanten of mensen die ons snappen, dat doe jij toch ook als je bv naar die Gelek Rimpoche gaat bv.
    In dit log ging het meer om wel of niet nieuws kijken maar ik vind het wel leuk als dit er ook uit komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad het is altijd leuk om met geestverwanten, zoals jij het noemt in contact te komen. :-)

      Verwijderen
    2. Gelukkig voel ik me niet zo gauw ongemakkelijk met en bij 'anders denkenden' hahaha.

      Verwijderen
    3. nee ik ook niet maar het stroomt meer als mensen elkaar snappen.

      Verwijderen
  7. Er is ook een tussenweg, ik kijk het 8 uur journaal en het At5 nieuws, verder niet.
    Ik wil zelf graag op de hoogte blijven, zonder dat ik er meteen over mee wil kunnen praten. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Maar waarvan ben je dan eigenlijk op de hoogte Willie?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gewoon, het nieuws. Wat er in de wereld gebeurt.
    Ik weet ook wel dat er veel meer achter zit en dat we afhankelijk zijn van wat ze ons laten zien, maar dat doet er niet toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een piepklein deel van wat er in de wereld gebeurt. En ook nog es niet eens het mooiste nieuws. Ik las laatst bij Bob(HollanderinDuitsland)
      "Dingen die zelden gebeuren komen in het nieuws, want dat vinden we interessant. (Overval met geweld, man door bliksem getroffen, zwemster door haai gedood, schietpartij in winkelcentrum of school, bomaanslag, enz.)
      We lezen en horen dus het vaakst over dingen die het minst vaak gebeuren, en denken dan automatisch dat die dingen vaak gebeuren."
      En zo krijgen we dus een vertekend beeld, en 'het doet er niet toe' Dat vind ik eigenlijk heel triest.

      Verwijderen
    2. Natuurlijk gebeuren er veel mooie dingen die nooit in het nieuws komen, en de meeste mensen zijn van goede wil, gelukkig.
      Maar toch wil ik ook de rest weten.
      Goed van jou om mij eraan te herinneren dat ik op moet passen voor een vertekend beeld.

      Mijn 'dat doet er niet toe' begrijp je verkeerd denk ik.
      Ik bedoel gewoon dat ik het toch wel wil weten, niet dat het er niet toe doet. ;)

      Verwijderen
    3. De rest, dat is een miniscuul stukje van wat er gebeurt. Aan slechts of goeds of vreemds, belangwekkends(wie dat ook mag bepalen) je ontkomt er niet aan natuurlijk want je kunt niet de hele wereld over reizen en alles weten. maar moet dat dan? Dat vraag ik me af. Moeten we weten wat er overal gebeurt? meestal kunnen we het toch niet doorgronden en worden er acties op touw gezet die meer kwaad dan goed doen.
      Misschien ben ik te negatief over het zogenaamde nieuws. Maar toch.. Het maakt ook dat mensen verharden, want als je op tv naar oorlogsbeelden kijkt dan moet je je eigenlijk wel afsluiten want anders zit je de rest van de avond te huilen. Dus uiteindelijk zal het nog nauwelijks raken en 'gewoon' worden. En na de zoveelste ramp geven mensen geen geld mee. Mensen kunnen depressief worden, of denken dat de wereld verrot is. dat hoor je ook vaak zeggen. dat alles slechter wordt(wat NIET waar is) Nee ik vind die hoeveelheid slecht nieuws die over ons wordt uitgestort(en we laten het over ons uitstorten) duivels. Veel dingen zijn gewoon, gewoontes en men denkt er niet meer over na, het doet er niet toe.

      Verwijderen
    4. Ik hoef niet alles te weten, natuurlijk. Dat kan ook niet. 'De rest' bedoelde ik niet letterlijk.

      Ik denk dat mensen die hooggevoelig zijn, anders naar het nieuws kijken dan ik. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit heb zitten huilen.

      Je hebt natuurlijk gelijk met het feit dat mensen er aan gewend raken, verharden.
      Maar zoiets als Syrië raakt je wel degelijk.

      Verwijderen
    5. Dat huilen bedoel ik ook niet letterlijk maar alles je onbewogen naar al het nieuws kan kijken ben je toch al verhard nietwaar, en zo zitten velen toch te kijken. Ik vind het zelfs iets voyeuristisch hebben om naar andermans leed te kijken.

      Verwijderen
  10. maar zij stuurt me kaarten uit berlijn en uit london komt een brief:-)

    de tekst van blof schiet me te binnen, ik weet ook niks van de wereld, en probeer 'm mooi te houden in hoofd en hart:-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liefs uit Londen is het he!
      Ja, ben het met je eens Klaproos, ik lees liever het nieuws bij jou!

      Verwijderen
  11. Misschien is het wel een uitdaging voor ons mensen om juist niet met geestverwanten te praten maar met mensen die een andere mening hebben. Bij geestverwanten weet je het al, die zijn het meestal roerend met elkaar eens. Erg warm, maar bevestigt dat niet het patroon van te willen blijven vastzitten? Andere mensen opzoeken, kijken wat voor goeds er in een andere mening zit, niet je lijfblad lezen maar eens een andere krant pakken en dan gewoon proberen daar met open mind naar te kijken, geen schaapje zijn... zou ons dat niet ten goede komen?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Daar hoef ik niet voor te zoeken, ik ontmoet weinig geestverwanten eigenlijk. Ikzelf ben ook wel vaak nieuwsgierig naar mensen die duidelijk anders zijn dan gemiddeld, daardoor heb ik al een aantal leuke mensen ontmoet zoals bv m'n beste vrindje Coqui met z'n vaak onbegrijpelijke logs vroeger haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben het wel met je eens Plato dus, het is goed om andere zienswijzen niet meteen bij het grof vuil te zetten. Het is nogal arrogant ook als je jouw idee als het enige juiste ziet(zoals veel christenen doen trouwens-maar ook als mensen zich heel anders uiten of gedragen dan jij oke vind, geldt dit)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou ben ik nogal dwars en recalcitrant dus ergens tegenin gaan is mijn tweede natuur. Maar met het ouder worden, wordt het een heel stuk minder en daar heb vooral ikzelf veel profijt van.
    Er zijn dagen dat ik bewust geen journaal kijk. Je mist altijd wel wát. Het valt gewoon niet bij te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Haha, jij ook Mirjam :P
    het grappige is dat je eigenlijk NIKS mist.
    Ik kijk nooit/zeer zelden, mede vanwege mijn dochter die ik er niet mee wil belasten.

    BeantwoordenVerwijderen