donderdag 5 september 2013

Ik ben niet te overtuigen :) En jij?

De laatste dagen kom ik wel erg vaak het woord 'overtuiging'  tegen, zou het toeval zijn? Bestaat toeval?
Ik snap dat woord niet :p
~overtuiging~
 het wekt bij mij een idee van starheid op; iemand is overtuigd van iets en zit daar in vast lijkt het. Er zijn geen openingen want nee..hij is overtuigd, vaak wil zo iemand ook nog anderen overtuigen van zijn overtuiging. (ik moet ineens aan zendelingen denken)
Ik denk; je weet iets zeker (dmv bewijs of wellicht intuïtie) of je dénkt dat iets zo is, een  vermoeden -maar dat is nog geen overtuiging, dat is het pas als iemand denkt het zeker te weten -zonder dat er bewijs is. (Nou zijn bewijzen trouwens ook niet altijd waterdicht ;pp)
Denken of vermoeden laat opening voor verandering(en alles verandert immers voortdurend).
Ik vind dat ook mooi dat je van mening kunt veranderen, mensen die een overtuiging hebben veranderen minder snel van idee denk ik, nee, ze willen hun overtuiging zelfs verdedigen! :) Mensen met overtuigingen vind ik zelfs een beetje eng soms.
Mensen zijn ook geneigd elkáár vast te zetten, ze menen dan dat het beeld wat ze van je hebben voor altijd klopt en verzinnen er vervolgens op los.(of denken te zien dat...maar mensen zien wat ze verwachten te zien!)
Als we nou eens telkens met een nieuwe blik naar elkaar keken, dan zouden we verrast zijn en zou er minder frustratie en ruzie(oorlog in het klein) zijn!
Dat is mijn overtuiging! :)))


9 opmerkingen:

  1. Bingo! Hahaha..Aan het eind 'meen'je een grapje te maken en toch sla je de spijker op z'n kop.
    Een overtuiging kan ook iets zijn waar ruimte in zit en uitgaat van 'liefde'. Beetje klef, dat laatste woord, maar ik had ff geen ander.
    Woorden...vaak benauwen ze je óf bevallen ze je bij het eigen idee ( ervaring) die je met dat woord hebt.
    Daar ben ik redelijk overtuigd van.. Hihihi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij bent snel Walter!
    Voor mijn gevoel zit er weinig ruimte in overtuigingen, ik zie dat toch best veel, die vastheid. Ruimte? hmm, ik zal er es op letten :)
    Tuurlijk kan er liefde in/bij overtuigingen zijn-en goede bedoelingen-om die er nog es bij te halen- maar met anderen proberen te overtuigen moet je voorzichtig zijn.
    Mensen reageren inderdaad heel verschillend op hetzelfde woord.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. of denk jij Walter dat dat geen grapje is en dat het werkelijk mijn overtuiging is? Dat is het toch niet, ik denk dat het zo werkt maar er van overtuigd ben ik niet echt hoor. Ik mag graag alles open houden, dan kun je alle kanten op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede overdenking. Ik denk: mensen die zeggen dat ze overtuigd zijn van iets, houden zich vast aan een zelf geslagen spijker in de ruimte. Het lijkt houvast te geven maar de spijker geeft gewoon mee met de hand die hem de ruimte ingeslagen heeft.

    Eigenlijk zijn het dus gewoon tot overtuiging gepromoveerde ideeën of gewoon... woorden die klakkeloos overgenomen zijn (religie, politiek).

    Op de vereniging hebben we wel eens sprekers die vooraf zeggen: 'vragen alleen aan het einde en het liefst individueel, want ik heb geen zin in discussie.'
    Zwak... al je zo overtuigd bent, kun je je zaak best argumenteren.

    Misschien is het wel zo dat meer mensen eigenwijs zouden moeten zijn. Dat ze niet als kippen zonder koppen achter hun leiders aan blijven mekkeren. En misschien moeten we inderdaad ophouden elkaar te overtuigen. Laat iedereen zijn leven leiden en de dingen die werkelijk goed zijn; vinden hun weg ook zo wel, zonder overtuigingen.

    Ik vond het een goed stuk van je. Het zet aan het denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, mooi geschreven Plato. mensen willen graag een houvast en slaan dus die spijker :)
    Een discussie wordt vaak oeverloos want mensen zijn ook geneigd vast te houden aan hun -overtuiging- en willen gelijk hebben, anderen overtuigen, vaak is discussie dan ook tijdverspilling. Wordt het meer een gevecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Glimlach ik zie jullie al zwaaien om die spijker vast te timmeren hahaha ik vind het een prachtige gelijkenis moet ik zeggen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hahaha Novie, ik timmer die spijker dus bij voorkeur niet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap verwoord, Margreet.

    Ik stel me tegenwoordig veel meer open dan vroeger.
    En ieder mag denken/geloven wat hij wil, vrijheid blijheid.

    In de naam van het geloof zijn ontelbaar veel mensen uitgeroeid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ieder mag denken wat hij wil maar zet een ander niet vast.

    BeantwoordenVerwijderen