zaterdag 12 oktober 2013

Laat het denken maar aan paarden over

"Je moet heel erg in het nu leven, niet teveel nadenken, dat is compleet zinloos"
(Jack Wouterse in Trouw)

Die zin trof me, het is wat kort door de bocht want niet nadenken gaat natuurlijk niet, maar we denken teveel (voor en na) denk ik :)

Ik heb trouwens wel bedacht -al denkende :pp- dat ik mezelf wat meer discipline wil aanleren, zodat ik de dingen die ik belangrijk vind ook werkelijk doe. Dat schort er nogal es aan en vooral als het kouder en donkerder wordt heb ik de neiging in een soort winterslaap te verdwijnen.
Wat dan allemaal belangrijk is doet hier niet ter zake, dat weet ik zelf wel.
Discipline, ik vind het een naar woord eigenlijk en ik heb er vroeger thuis niks van meegekregen waar ik nu de zure vruchten van pluk.
Plannen en ideeén heb ik altijd genoeg..nu de uitvoering dus!
Niet teveel nadenken,
DOEN.

27 opmerkingen:

  1. Met een manege, letterlijk voor mijn deur en een tweede iets verderop, zou dat een makkie voor me moeten zijn..Ze mogen mij wel en omgekeerd, maar voor me denken? Zal 't volgende keer eens vragen.
    En volgens mij heb ik wat overeenkomsten met je.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is dat zo Walter?Ik heb anders geen manege voor de deur hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 't Is net als bij mijn dochter: ze maakt met overgave een planning,maar zich eraan houden... Als je die kreet interessant vindt, raad ik je het boek: "De kracht van het NU" aan van Eckhart Tolle. Succes gegarandeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik sluit me vandaag 4kant bij kakeltje aan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat boek heb ik maar doe ik weer weg, lang geleden al es gelezen. het gaat ook niet om lezen maar om doen :) (bij mij-ik lees ook teveel)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh Mirjam, hoe gaat het met die dr huppeldepup van jou?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik las de krant nog even verder...kom ik een artikel tegen over Henry Molaison, wiens hippocampus werd verwijderd(vanwege epiletische aanvallen), sindsdien leefde hij in het NU.
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jij laat mij vaak denken, haha. Mischien moet ik niet meer bij jou lezen, grapje. :)

    Gewoon DOEN is inderdaad de oplossing, ik heb er ook last van, uitstelgedrag is het bij mij.
    Laat Michaël je helpen, Margreet. ;)

    Ik heb ook weleens mensen zonder geheugen op tv gezien, dat is bijzonder lastig, je weet niet wie de mensen die je even niet gezien hebt zijn, en je hebt overal schriftjes en post-its liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het gaat om TEVEEL nadenken he Willie. Misschien zijn er ook wel mensen die te weinig nadenken overigens ;p
    Ach, als je alles gaat ontleden dan is alles misschien wel onzin.
    Wat is nu waar,wat is nu zeker, aan alles zitten meer kanten immers.
    Onderzoeken is wat anders als denken? :) maar ook in onderzoeken kun je je verliezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onderzoeken lijkt me goed, en dan bewaren/gebruiken wat werkt voor jou.

      Verwijderen
  10. die uitdrukking word ook wel eens tegen mij geopperd Hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij van Rotterdam zeggen altijd: Niet lulle maar poetse...pp

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Reacties
    1. Ja mn vorige woonplaats is op last van de brandweer gesloten..pp

      Verwijderen
  13. Er is veel oefening voor nodig om je gedachten te 'beheersen' en discipline aan te leren. Dat is ook niet mijn sterkste kant hoor..
    En de gewoontepatronen slepen ons naar dingen die we anders zouden willen.
    Maar ja, je kunt het jezelf ook TE moeilijk maken hoor ik je nog zeggen ;-) Dus hobbelen we toch rustig verder met dat wat we niet in de hand hebben. Of toch niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ja het leven is een en al oefening toch, de kunst is om ook weer niet al te serieus te zijn, je moet er een evenwicht in vinden denk ik. M'n gedachten beheersen streef ik niet na hoor, integendeel. Verandering gaat langzaam, dus je moet vooral geduld hebben(met jezelf) en jezelf af en toe wel een duwtje geven ;)

      Verwijderen
    2. Yes. Daar kan ik me helemaal in vinden. En als we iets TOCH weer niet zo doen als we zouden willen dan moet je er ook nog eens om kunnen lachen, zo van:'Ja, ja, daar ga ik weer.
      Zo doe ik het ook Margreet en intussen let ik op wat er gebeurd en wat ik doe en geef ik, net als jij mezelf een duwtje.

      Verwijderen
    3. Ja, maar ja..soms GA je te vaak ;) Ik tenminste wel en dan lach ik niet altijd, maar ja.. ik heb soms ook gewoon teveel aan mijn hoofd, daar komt het ook van.

      Verwijderen
    4. Ja dat begrijp ik. Vroeger had ik dat ook en nu heel af en toe, maar dan heb ik nu geleerd om, al is het maar heel even, de stilte in mijzelf te vinden en dat is mooi meegenomen. Dan realiseer ik me weer dat het alleen maar in mijn hoofd zit en dat ik daar wat aan kan doen door stil te worden van binnen. Het helpt mij en dan kan ik wel weer om lachen gelukkig.
      Het hele leven blijft oefenen, maar vooral voluit LEVEN

      Verwijderen
  14. We hoeven elkaars meningen niet altijd te delen, maar het is wel leuk als we elkaar gaan begrijpen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vraag me af hoeveel mensen het gegeven is om heel gereguleerd niet al teveel na te denken. Dat kan bijna niet (denk ik), het denken is als een motor die in de ochtend door een onzichtbare hand wordt aangezet en pas als je slaapt weer tot rust komt (denk ik, weet ik niet zeker).
    Tijdens het schrijven van dit niet al te nuttige commentaar is er al veel door mijn hoofd gegaan (ik denk: wel 300 gedachten). Maar straks ga ik nog een DVD kijken (met kop thee in de kussens) en dan denk ik (denk ik) niet zo veel.

    Tjonge Margreet, ik weet het allemaal niet eens zeker. Wat denk jij ervan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het ook te maken heeft met je temperament. Maar je hebt toch wel invloed op je denken, of denk je niet? :p
      Niet denken kan niet maar je kunt wel streven meer in het NU te zijn, als je aandacht is bij datgene wat je doet dan denk je minder.
      Myrthe is veel meer in het Nu dan ik. Mensen vragen ook vaak wat je gaat doen of gedaan hebt, dat komt ook omdat mensen steeds maar willen praten.
      Ze heeft ook vaak geen antwoord als mensen haar zulks vragen. het is al voorbij of niet aan de orde nog en dus is ze daar niet. mensen zouden ook es wat minder moeten praten.

      Verwijderen
  16. Misschien gaat het niet zozeer om denken, alswel om het je zorgen maken naar aanleiding van die gedachten. Dat je hersens ervan in de knoop raken omdat ze droeve gedachten, schuldgevoel en andere narigheden opwekken. Zou dat kunnen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het niet alleen daar om gaat. Maar we moeten ons ook minder zorgen maken, dat heeft nl ook weinig zin :)

      Verwijderen