zondag 17 maart 2019

Breekbaar en Broos


Breekbaar en broos
Nauwelijks te verstaan
Moeder is loos
Moeder waar denk je aan
Breekbaar en broos
Die trotse mevrouw
Moeder is loos
Waar ben je nou
Haar woorden verwart als waait de wind
Door flarden van nevel, door flarden van kind
Breekbaar en broos
Schim van bestaan
Moeder is loos
Waar denk je aan
Schemer vertraagt, het licht van haar dag
Het kind is bang en vreest de nacht
Breekbaar en broos
Die trotse mevrouw
Moeder is loos
Moeder, waar ben je nou
Gaat zij aan het einde van lied
Waar naar het begin
Huilt ze als geen mens het ziet
Wat zij ziet, wat zij ziet
Breekbaar en broos
Schim van het bestaan
Moeder is loos
Moeder, waar denk je aan
En dan is er vuur en dan is er kracht
Haar lachen ontstijgt haar treuren, haar nacht
En kruist zij haar degens met grijs en met grauw
En het kind overstijgt die oude mevrouw
Breekbaar en broos
Die trotse mevrouw
Moeder is loos
Moeder, waar ben je nou
Moeder is loos
Waar ben je nou

6 opmerkingen:

  1. Nou..ik denk eerlijk gezegd dat dit liedje gaat over dementie maar ik voelde mij gisteren ook nogal breekbaar en broos en ook loos..en het liedje raakte mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja..het gaat nu weer beter en gelukkig schijnt de zon..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, zo te lezen heeft het te maken met dementie of in elk geval met het vechten tegen een naderend einde, een geleidelijk uitdoven. Zwaar onderwerp.
    Het lied inspireert me...

    Broos was zij, een oude roos
    Breekbaar, maar toch nog nooit gebroken
    Blaadjes teer, in zichzelve weggedoken
    Op zovele manieren loos
    Aan't echt bestaan maar nauw geroken
    Zong zij, de ogen licht geloken
    't Slotlied dat zij zelve koos



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zelf niet met dementie te maken gehad nog gelukkig. Het lijkt me heel moeilijk om mee om te gaan.

      Verwijderen