vrijdag 6 mei 2011

ons Cootje

Dieren die erg geliefd zijn(en dat zijn ze alle 5) krijgen bij ons in de loop der tijd vele namen. Zo heet ons CoNijn tegenwoordig Turkie. Misschien liggen zijn wortels wel in Turkije, zou best kunnen met een angora Nijn.
Wiki zegt:
"Het Angorakonijn is een middelgroot konijnenras met een extreem lange vacht. De term Angora verwijst naar de vroegere naam van de Turkse hoofdstad Ankara, gelegen in een streek waar de langharige Angorageit gefokt werd. Of het Angorakonijn daar ook vandaan komt, is niet duidelijk.
Zoals alle uiterlijke veranderingen bij gedomesticeerde dieren is ook de lange vacht van het Angorakonijn door genetisch toeval ontstaan. Sindsdien werd het dier gefokt voor zijn fijne warme wol die gebruikt wordt in de kledingindustrie. Het konijn hoeft daarvoor overigens niet te worden gedood.
De lange vacht kan voor het Angorakonijn ernstige problemen opleveren als het dier niet regelmatig wordt geknipt of geschoren. De vacht vervilt en vormt klitten zodat het konijn zijn lichaamswarmte niet meer kwijt kan."

Maar dat is toch niet de reden dat hij Turkie wordt genoemd. Ik zat me gisteren af te vragen hoe we eraan komen. En het is heel simpel. Hij heette officieel Snuitje. Dochterlief verbasterde dat tot Snuuster, dat werd Snuusterke op een gegeven moment en als je dan de laatste 2 lettergrepen neemt dan kan het Turke worden, wat weer ver-liefd wordt tot Turkie :) Tegenwoordig hoor ik mezelf ook wel Toerie zeggen trouwens, dus nu ben ík aan het verbasteren. Onze Turke is trouwens wel een dwerg-exemplaar en we hebben al heel wat heerlijk zachte wol van hem afgeknipt.
 Later meer over de kattennamen. Een van onze katten die 18 jaar werd had uiteindelijk meer dan 100 namen.
Binnenkort hopen wij jullie zijn vriendinnetje te kunnen laten zien.
Een log van mij over hoofddeksels staat HIER te lezen.

23 opmerkingen:

  1. uit liefde geef je diertjes steeds andere knuffelnamen margreet dat doe ik ook hoor,
    da's juist grappig vind ik :-)

    heb je nog wat gemaakt van die wol ??
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Binnenkort gaan jullie dus een vriendinnetje voor hem uitzoeken. :-)
    Mijn kat heeft maar een naam maar ik noem hem ook van alles, net waar ik zin in heb. Lievie of zo.

    Jullie hebben veel fantasie, een beetje spelen met namen/taal.
    Hoe heb je bijgehouden dat de kat wel meer dan 100 namen had? :-)

    Een angora-wollen trui breien lukt vast niet van Cootjes wol. :-)
    Hele leuke foto.

    Willie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je maar lang genoeg spaart Willie :)
    We hebben er weleens mee gevilt,dat gaat goed.
    Myrthe heeft alle namen van de katten opgeschreven op een gegeven moment. We hebben gisteren een vriendinnetje gehaald voor TurCootje, hij was zelf ook mee, ze is iets groter omdat Co wel wat bazig is. Hij besprong haar vanochtend 2 keer, wel aan de verkeerde kant ;p
    Ze moeten nog wennen dus ze zitten part en komen af en toe in de hal(waar ook de poesjes eerder zaten) bij elkaar om te wennen. Mocht het niks worden dan mag ie terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gekke namen bedenken is altijd wel leuk he? Ik noemde de hond die wij vroeger (heel veel vroeger) wel eens stuffie hahahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, aan de verkeerde kant.

    Ja, ze moeten goed met elkaar omgaan voor ze bij elkaar kunnen blijven he, hopelijk vind je er eentje. Misschien deze wel. :-)

    Willie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het gaat vanzelf Novie, Myrthe geeft ze de idiootste namen soms :)Toen ze klein was hadden we 2 katten, de een heette Siepie Doortje Bozz, de ander Siepie Boonstra, hoe ze er bij kwam, geen idee.
    Stuffie is ook leuk, vaak eindigen lieve namen op ie denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik las op internet dat je dat moet voorkomen Willie, het vrouwtje kan de piem eraf bijten, maar dit vrouwtje is heel lief. Toch houden we haar niet denk ik. Gistermorgen ging het goed maar gisteravond minder. Co was wat bazig en vrouwtje was steeds bang voor em, Co wilde ook weer terug naar de kamer, hij had geen interesse. We hebben ze al expres op neutraal gebied laten kennis maken, in de gang komt Co nooit dus is het niet zijn territorium maar als ie daar al zo bazig is...pff Ook vind ik het vrouwtje te groot, ik wil liever een kleiner konijn. Vond ik direct al maar ja, er was geen andere en we hadden iemand met een auto die meeging, dus dan wil je niet voor niks..enz enz blabla. Beslis ik te snel. Het ging daar ook wel goed. het kan ook zijn dat Co helemaal geen vriendin wil, hij is al een jaar alleen bij ons natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lastig ja, als er geen andere (kleine) is. Je wil er dan inderdaad niet voor niks naar toe geweest zijn enz.
    Wordt vervolgd.... :-)

    Willie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. We hebben ze net ook weer even samen gezet, Bruintje is echt steeds op de loop voor Cootje en de laatste stampt ook af en toe. Toch gingen ze ook even ontspannen liggen(of ze waren gewoon moe)en er wordt niet gebeten.
    Maar Bruintje plast door het hele hok heen, zelfs naast zijn voerbak en zoveel dat het zelfs al verschillende keren op de vloer lekte!
    Dus ik zie het zelf niet zitten zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een schatje is het toch, ik geef zelfs onze vogeltjes namen...X Wilma.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe gaat het nu met Bruintje?
    Op internet las ik dat je haar zindelijkheidstraining kan geven en als ze nieuw is kan het stress zijn.

    Heeft het bij jullie al genoeg geregend?

    Willie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het schatje wilde vanochtend niet terug in zijn hok Wilma, hij verstopt zich dan onder de stoel. Nu zit hij er toch weer in, hij herinnerde zich denk ik dat er een stukje brood klaar lag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bruintje is weer terug Willie, ik had er geen vertrouwen in dat het goed zou komen. Co heeft een hok zonder stro of zaagsel in de kamer, hij zit op een hocker(van stof) met een kleedje erop en deels in de kast op houten planken. Hij heeft een bak met een wc en daar plast ie alleen.Bruintje zou niet in dat hok kunnen en ook niet in de kamer. Ze plaste ook zulke grote hoeveelheden dat het zelfs lekte uit het hok waarin ze zat.ik had daar eerst kranten en hooi op de bodem en later ook geperste kartonkorrels die ik ook in Co's wc gebruik. Lekte het nog! Misschien stress maar ze leek vrij rustig wel, alleen als ze samen waren op de vloer dan was ze bang voor Co, die zich ook wel erg dominant gedroeg. Ook vond ik Bruin te groot eigenlijk en ik had er zelf geen click mee. Ik zag het niet zitten. Ik zoek nu een klein konijntje een Teddy, want Co is ook een kruising van een teddy en een dwergangora waarschijnlijk.

    Het heeft hier eindelijk goed geregend ja, maandagmiddag een mooie bui en daarna nog een flinke onweersbui met veel regen. Je ziet alles nu groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Margreet hartelijk dank voor je lieve berichtje.

    Novie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Novie ik heb vandaag ook aan jullie gedacht. Veel sterkte!

    Verder zijn er een aantal reacties weg, door de problemen op blogspot, ik zal zien of ze er nog staan in beheer.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De reacties zijn ineens weer terug, Margreet. :-)
    Lekker rustig dagje gehad?

    Willie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hee ja, ik had het nog niet gezien. Ja ik heb alle kranten uitgelezen, 2 kranten is me wel teveel hoor :)
    Er\zat net een egel in de keuken hier, het konijn hoorde em en toen ik ging kijken rende hij naar de schuur. Toen hebben we kattenbrokken nergezet en zat ie even later lekker te smikkelen. Ik zou weleens willen weten of hij ook gebruikt maakt van de 'bungalow' die ik voor em heb gemaakt anderhalf jaar terug, zou best es kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja, dat kan je niet zien, he. Het kan ook een hele andere egel zijn dan een eventuele bewoner.
    Leuk dat je er een zag.

    Willie.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Kan ja, ik zie alleen altijd maar 1 egel als ik er eentje zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het avontuur Bruintje is dus mislukt. Hopelijk vind je een geschikter konijn Margreet.
    Mijn katten hadden ook meerdere namen maar echt geen 100!!! :-)

    Truus(depetvan).

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja, ik moet nog even weer op zoek Truus. Honderd namen is ook uitzonderlijk ja, maar die poes was dan ook iniddels 18 jaar hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een prachtbeestje, maar hij wordt vast helemaal gek van al die namen. Dat is toch pure dierenmishandeling ;-)
    Heb je ook een trui gebreid van zijn Ankara? En hij maar in de kou zitten. hahahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dat zou een klein truitje worden Elly :) nee, hij vindt het wel prettig als ie wat haar kwijt is, stel je eens voor dat je bij die zomerse dagen een dikke angoratrui aan hebt! :) Maar nu is het wel lekker, het is fris he.

    BeantwoordenVerwijderen