zaterdag 14 mei 2011

rondje Fean

Ik moest vandaag maar weer es fietsen vond ik. Vanuit een auto had ik het wollegras gezien, ik onthoud nooit wanneer dat 'bloeit'? (even kijken op wiki  en hoe heet het in't engels.. :pp)
 De weg er naartoe is een leuke route, helaas worden de lieflijke en goed begaanbare schelpenpaadjes vervangen door (bredere)betonplaten, maar goed, dat mag de pret niet drukken. De gele Lis trekt zich er iig niets van aan :)

 Het eerste deel van de tocht ging dus langs het water, ik maakte deze tocht ook es in de winter toen er nog wat sneeuw lag, het log daarover is verloren gegaan.
 Ik moest toen hele stukken lopen wat ook wel wat had. 
Een deel van het pad is verlegd, nu nog erg kaal en met de wind pal tegen minder aangenaam, maar daarna kwam al gauw het Wollegras ofwel het Veenpluis.
Afgelopen Pasen is er helaas een groot deel(100 ha) van het gebied (niet aan 'onze'kant')afgebrand.
Als je onderstaand fietspad op gaat kom je in het Koloniedorp Veenhuizen. Dat was me nu te ver.
"In het Fochteloërveen ligt een van de laatste restanten 'levend' hoogveen binnen Nederland. Hier groeit de veenlaag nog steeds aan. Overigens is vrijwel het gehele oorspronkelijke hoogveengebied afgegraven. Het gebied bestaat voor het grootste deel uit veengronden, heide en vennen, terwijl in het noorden enkele naaldbossen zijn aangeplant.
Zo groot als de stad Utrecht, maar indrukwekkend leeg. Tot aan de horizon bepalen grassen, veenmossen en veenpluis het beeld.
Alleen vogels doorbreken de stilte. Het is dé plek om te genieten van rust en ruimte.Het Fochteloërveen is een van de best bewaarde hoogveengebieden van Nederland. Natuurmonumenten kocht 70 jaar geleden het laatste restant. Anders reden hier nu trekkers over strakke landbouwpercelen. Nu leven hier dieren zoals veenvlinders, boomvalken en... sinds 2004 broeden er kraanvogels."

Wiki voor meer info evt.

12 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig gebied Margreet.De Gele Lis had ik ook al waargenomen dit voorjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heerlijk om te zien, da's een feest daar zo :-)
    laat maar komen en genieten ,
    lekker zitten daar me dit weer hé:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is er prachtig dames, kom maar es kijken, ik wijs je de weg :) Maar nu: het songfestival! :))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik had al gereageerd, als eerste maar het is weer weg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vreemd Kaat, misschien moest je nog een keer clicken, soms moet dat een paar keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed dat ze het gebied beschermen, zo'n uniek natuurgebied. Jammer dat er een deel van afgebrand is.

    Het wollegras doet denken aan katoenplukken.
    Het log over je fietstocht in de winter kan ik me herinneren. Was het ook al weer onbegaanbaar door gladheid?

    Een mooie fietstocht Margreet, en je foto's zijn prachtig.

    Willie.

    p.s. De verdwenen reacties over Bruintje had ik wel gelezen voor ze verdwenen. :-)
    Ze zien er leuk uit, Teddy's.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kon ze ook niet meer terughalen Willie. ja Teddy's zijn wel schattig.
    De natuur hersteld zich wel weer, maar er zijn veel dieren doodgegaan.
    Het was toen idd te glad om te fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sfeervolle foto's Margreet. Rimpelloos water op foto 1, mooie compositie.
    En ook foto 4 is mooi met dat weggetje naar de einder tussen de blaaren van die kromme tak.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Op wat haren na gemist. Een jaar of 10 terug ben ik van Drachten naar Assen gefietst via Bakkeveen (ook mooi maar anders) en Veenhuizen. Een jaar of 5 terug kwam ik door Jubbega, Langedijke en Appelscha en boog toen af naar Dwingeloo. Ik begrijp dat dit gebied tussen Veenhuizen en Appelscha ligt. Goed om te weten, ziet er mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Klopt Xiwel, je hebt het in beide tochten net gemist dan. Er is ook een mooie uitkijktoren, een enorme 7 met een steile trap. Moet je dan ook wel even op mocht je nog een keer langskomen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het lijkt me een mooie fietstocht Margreet. :-)
    De gele lis zag ik langs de Leuvenumse beek op de Veluwe.

    Truus(depetvan).

    BeantwoordenVerwijderen