dinsdag 3 september 2013

Boon je mee?

In de krant(Trouw) las ik een artikeltje over een actieperiode. Het gaat erom meer mensen in de bonen te krijgen, eh..aan de bonen. En dan gaat het vnl om peulvruchten, denk aan de bruine en witte boon, de capucijner, linze en kikkererwt.Vroeger aten we die best veel (behalve Bartje misschien) maar nu zitten ze een beetje in het verdomhoekje, al denk ikzelf dat steeds meer mensen gezond willen eten en het vlees laten staan. Dan heb je zeker wat aan peulvruchten!

Planten eten is stukken efficiënter dan vlees eten, zeker ook ivm de honger in de wereld. Voor de productie van 1 kg vlees is 5 kilo plantaardig materiaal nodig. Hier in mijn omgeving zie je bijna alleen maisvelden, best mooi maar allemaal veevoer dus.En wat te denken van de grond in arme landen die voor soya wordt gebruikt om onze koeien te voeren?? Schandalig. Ach ja, we sturen wel grondstoffen voor wapens terug toch?! De nieuwe afgod: Geld, daar draait het om in de wereld.  (en niet alleen in het groot)

Toch..de klant is koning en dus kan de consument zijn stem laten horen dmv zijn koop(en eet-)gedrag.
De teelt van peulvruchten maakt de grond trouwens ook beter.
Eten moet natuurlijk (en) ook lekker zijn, gezien mijn nieuwe kookboek(de dikke vegetariër) is dat geen enkel probleem. Ik eet al jarenlang (grootdeels) vegetarisch en eet gevarieerd en lekker.
In deze actieperiode vindt je ook overal lekkere peulvruchtenrecepten, ik zal op dit blog ook wat van mijn favorieten plaatsen.

18 opmerkingen:

  1. hoera zei de bonenfreak die ik ben maar dat wist je al wel he? ik kijk uit naar de leuke smakelijke recepten van je.
    Leuk blogje Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het duurt nog minstens tot donderdag want morgen ben ik een dagje weg. Heb jij ook een favoriet recept?

      Verwijderen
  2. Ik heb de site van de bruinebonenbende even gefavoriet....om eens later goed door te lezen.
    leuk leuk leuk

    Ben weer even een beetje opgeknapt van de budddag van gisteren toen de tandarts en ik even een woordenwisseling hadden die zwaar geirriteerd was pfffft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet nog maar es goed nadenken over die tandartsbehandeling hoor, desnoods neem je een andere tandarts toch?!
      Ik heb vanavond wel een van mijn favo's gemaakt trouwens om morgen mee te nemen :)

      Verwijderen
  3. Yes! Heb gedroogde bonen in huis van diverse soorten, ik zet ze gelijk in de week voor morgen. Goed idee. Dank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En wat wordt het en wat maak je ervan? heb je ook een favorecept?

      Verwijderen
    2. Oei, daar varieër ik elke keer weer anders mee, enne kikkererwten vind ik ook zalig!

      Verwijderen
    3. Kikkererwten vind ik wel de lekkerste peulvruchten denk ik, maar rode linzen gebruik ik het vaakst, die zijn lekker snel klaar haha

      Verwijderen
  4. Een goed initiatief, die actie.
    Zelf eet ik al regelmatig erwten en bonen, lekker.
    Ik las op de Wiki dat pinda's eigenlijk ook bonen zijn. :)

    Voor vleesvervangers worden ook vaak bonen gebruikt.

    Mooi artikel, waar ik het al mee eens was. (met de inhoud).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pinda's groeien onder de grond he, is een heel aparte plant. de voedingswaarde lijkt meen ik het meest op die van noten.
      Met boekweit is ook zoiets, dat is geen graan.

      Verwijderen
    2. Mijn laatste zin, mooi logje bedoelde ik dus. ;)
      Boekweit bevat geen gluten las ik, en het is een pseudograan. Heel gezond.

      Verwijderen
    3. Ik maak van boekweitmeel pannenkoeken.

      Verwijderen
  5. Bonen zijn vaak heel lekker. Tuinbonen, witte bonen, ik eet ze graag. Laatst heb ik overigens Geitenkaas met honing gegeten. Is niet echt vegetarisch maar volgens mij kan dat niet heel veel kwaad. Ik eet ook steeds minder vlees en dat vind ik eigenlijk wel goed zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vegetariërs eten wel kaas hoor, veganisten niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een mooi aanmoedigend blogje om minder (geen)vlees te eten Margreet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Margreet een echt recept heb ik eigenlijk niet ik vervang de aardappelen door bonen en kook eigenlijk heel vaak gewoon met wat ik in huis heb. Dat krijg je met een eigen moestuinAF EN TOE EEN SUASJE ERBIJ OF WAT KRUIDEN vaak mix ik ook allerlei peulvruchten zalig hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hou van recepten uitproberen en lekker eten. Ik doe ook wel zomaar wat soms hoor.

    BeantwoordenVerwijderen