vrijdag 30 mei 2014

stofmeid

Sinds ik las over stofmijten griezel ik, want..stof zat in Huize Margreetz.
Natuurlijk wist ik van die griezeltjes maar ik las dat in bedden en knuffelbeesten de meeste zitten. Myrthes slaapkamer is vergeven van de knuffels en ze heeft de laatste jaren last van  hooikoorts als de grassen bloeien..die gevoeligheid kan ontstaan zijn door de stofmijt dus.
Ik ben -dus- een huisvrouw van niks... dat was ook al langer bekend trouwens.
Maar goed, soms ben je het allemaal ineens zat en dan komt er actie, althans.. dat is een mogelijkheid :)
Ik heb dus gisteren-nadat M vertrok naar een kort paardenkamp-alle knuffelbeesten en aanverwanten verzameld-jeeminee, wat een hoeveelheid..de stofwolken vlogen in het rond.. een deel mocht niet in de wasmachien, en natuurlijk mochten ze ook niet op de noodzakelijke 60 graden gewassen, dus 2 wolwassen gedraaid(ze moeten ook gewoon schoon)en het hele bad met de rest vol(ja werkelijk vol)gegooid en daarna moet alles nog in de vriezer want daar kunnen stofmijten dus echt niet tegen! Ik heb maar 2  kleine vriesladen, de eerste selectie zit er nu in, een deel hangt nog aan de waslijn en een deel zit nog uit te druipen in bad.
Waar ben ik aan begonnen..zucht..
In ieder geval mogen ze niet meer allemaal terug, Myrthe moet maar een keus maken, de rest gaat naar het stofmijtenparadijs op zolder.
Je moet om de 4 weken ongeveer alle knuffels opnieuw bevriezen, beddengoed altijd op 60 graden wassen en natuurlijk je slaapkamer ook stofvrij houden. Liever geen huisdieren op de slaapkamers...ai...





8 opmerkingen:

  1. Wij hebben één keer hoofdluis in huis gehad. Wat een ellende was dat! Mijn krulhaar, daar komt geen fatsoenlijke borstel doorheen, laat staan een vlooienkam ;-) Alles heet gewassen, speciale shampoos gebruikt en uiteindelijk de strijd gewonnen. Sindsdien lach ik om stofmijten ;-) Mijn dochter is de knuffelbeestenleeftijd ontgroeit, en als je elke week alle bedden lucht en verschoont, zie ik geen mijt in gedachten...
    Fijn weekend en liefs
    Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, in een ver verleden had Myrthe dat ook opgelopen op school, gelukkig was ze er niet heel gevoelig voor.

      Verwijderen
  2. joh wat een last heb je, nee ik ook geen mijten hoor, rufus loopt wel door het huis, so be it:-)
    en mijn bed verschoon ik elke week,
    maar de knuffels van ace gaan op tijd in de machine, niet vanwege het stof maar vanwege de stank, ace gaat er op liggen sabbelen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat hoeft helemaal niet hoor, dat haar hooikoorts door de stofmijten komt.
    Ik ben ook geen beste huisvrouw, bij mij vind je ook stof, en Mickey slaapt op mijn bed.
    Er zijn ongetwijfeld stofmijten, maar daar denk ik meestal niet aan.

    Je mag dan geen beste huisvrouw zijn, je hebt dit toch maar voortvarend aangepakt, daar kan je trots op zijn. :)
    Die 60 graden regel is onuitvoerbaar, maar (schoongewassen) knuffels in de vriezer kan wel, gelukkig.
    De regels lijken me trouwens wat overdreven, elke maand in de vriezer ?

    Wat heeft Myrthe een leuke knuffels, leuke foto !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien niet Willie, maar het kan wel. Ja elke maand is wel vaak maar goed..zal ook wel niks van komen dus :)
      Dit is maar een klein deel :)

      Verwijderen
  4. Oh jee, dan ben ik ook geen goede huisvr.... man. Ik was altijd alles standaard op 40 graden. Helemaal fout dus. Laatst zei een expert dat vloeibaar wasmiddel de doodsteek is voor een wasmachine en dat je af en toe echt op 90 graden moet wassen om hem van binnen een beetje schoon te krijgen. Dat heb ik maar gedaan. De handdoeken schijnen er tegen te kunnen.
    Enfin, knuffels heb ik niet en de kat moet altijd op de gang. Dus dat valt dan weer mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik deed dat ook een tijdlang, op 40 graden, nu dus vaker op 60..
    Komen je katten niet verder als de gang? ach..sneu hoor..

    BeantwoordenVerwijderen